Remeon markkinoinnin ja viestinnän suunnitelmallisuuden lisääminen
Kauppinen, Sara (2018)
Kauppinen, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä jätehuollon alalla toimivan toimeksiantajayrityksen tunnettuutta brändin jalkautusprosessissa. Tarkoitus oli tehdä yritykselle vuosikello ja vuosikellon tapahtumien arvioinnin perusteella työstää opas, jonka avulla markkinoinnin suunnitelmallisuutta voidaan prosessissa lisätä. Opas tehtiin kohdennetusti Turun ja Uudenkaupungin toimipisteisiin, mutta on sovellettavissa myös laajemmin muillekin yrityksen toimialueille. Työn alussa perehdyttiin toimeksiantajan alaan ja asiakaskuntaan, sekä jo luotuun brändin jalkautussuunnitelmaan. Sen pohjalta valittiin markkinointikeinot, joilla kohderyhmät tavoitetaan paikallisesti.
Työn teoriaosassa perehdyttiin brändin rakentamiseen, sisältömarkkinointiin sekä tapahtumamarkkinointiin sisältömarkkinoinnin keinona. Tapahtumamarkkinointiin syvennyttiin tarkemmin, pureutuen tapahtuman suunnitteluun, markkinointiin sekä toteutukseen. Lisäksi syvennyttiin erilaisten tapahtumatyyppien järjestämiseen ja niiden riskeihin ja hyötyihin järjestävän organisaation näkökulmasta. Tapahtuman järjestämistä koskevassa osiossa tarkasteltiin tapahtuman järjestämisen onnistumiseen liittyviä liiketoiminnallisia hyötyjä sekä riskejä, jotka voivat johtaa epäonnistumiseen.
Tapahtumamarkkinoinnin rinnalla tarkasteltiin myös markkinointiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä muutoksia, joita digitalisaatio tuo. Näitä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia käytettiin työssä myös tapahtumamarkkinoinnin tukena. Teoriatiedon, toimeksiantajan markkinointistrategian sekä asiakassegmenttien pohjalta rakentui opas, jossa käsitellään konkreettisella tasolla toimeksiantajalle hyödyllisiä keinoja. Esimerkkitapausten kautta oppaassa ohjataan suunnitelmallisempaan ja tavoitteellisempaan tapahtumamarkkinointiin.
Työn teoriaosassa perehdyttiin brändin rakentamiseen, sisältömarkkinointiin sekä tapahtumamarkkinointiin sisältömarkkinoinnin keinona. Tapahtumamarkkinointiin syvennyttiin tarkemmin, pureutuen tapahtuman suunnitteluun, markkinointiin sekä toteutukseen. Lisäksi syvennyttiin erilaisten tapahtumatyyppien järjestämiseen ja niiden riskeihin ja hyötyihin järjestävän organisaation näkökulmasta. Tapahtuman järjestämistä koskevassa osiossa tarkasteltiin tapahtuman järjestämisen onnistumiseen liittyviä liiketoiminnallisia hyötyjä sekä riskejä, jotka voivat johtaa epäonnistumiseen.
Tapahtumamarkkinoinnin rinnalla tarkasteltiin myös markkinointiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä muutoksia, joita digitalisaatio tuo. Näitä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia käytettiin työssä myös tapahtumamarkkinoinnin tukena. Teoriatiedon, toimeksiantajan markkinointistrategian sekä asiakassegmenttien pohjalta rakentui opas, jossa käsitellään konkreettisella tasolla toimeksiantajalle hyödyllisiä keinoja. Esimerkkitapausten kautta oppaassa ohjataan suunnitelmallisempaan ja tavoitteellisempaan tapahtumamarkkinointiin.