Visuell identitet till företaget Fafa & Fammo
Ekholm, Jonny (2018)
Ekholm, Jonny
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718391
Tiivistelmä
För att en verksamhet skall synas och urskiljas från mängden, krävs en stark visuell identitet som förknippas med företaget. Visuell identitet för ett företag är som personlighetsdrag för en människa. Genom färger, stilar, uttryck och värderingar formas den identitet som kännetecknar företaget eller personen.
Syftet med arbetet är att skapa en visuell identitet till företaget Fafa & Fammo, som specialiserar sig på seniortjänster i Hangö. Till kunden ska finnas en webbplats, där det är enkelt att ta reda på information och hålla sig uppdaterad om företaget. Det ska också vara möjligt att ringa upp och kontakta företaget via webbplatsen.
Arbetet är uppdelat i en teoretisk och en praktisk del. I den teoretiska delen redovisas innebörden av begreppen visuell identitet och grafisk manual, samt hur en webbplats byggs och upprätthålls. I den praktiska delen tillämpas de olika metoderna för att genomföra uppdraget. Som forskningsmetod för den teoretiska delen har valts en kvalitativ forskningsmetod i form av olika sorters fallstudier, som samlats ihop och sammanfattats till en kunskap. Som projektmetod för den praktiska delen har valts att följa Kanban-modellen enligt Eric Brechners struktur.
Resultatet blev en webbplats som är anpassad till en senior användare, samt en grafisk manual med tillhörande logo och företagsfärg som definierar företagets visuella identitet. Den grafiska manualen innehåller direktiv för att hålla företagets visuella identitet enhetlig och webbplatsen fungerar som ett informationscenter till kunden. Tillsammans förenklar produkterna kundupplevelsen, som skapar större tillit och förtroende till företaget. For a business to be visible and distinguished from the crowd, a strong visual identity associated with the company is required. The visual identity of a company is like a personality for a person. By colours, styles, expressions and values form the identity that characterizes the company or person.
The purpose of this thesis is to create a visual identity for the company Fafa & Fammo, which specializes in senior services in Hanko. A website is also required, where it is easy to find information and stay up to date about the company. It should also be possible to call and contact the company via the website.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part explains the meaning of the concepts of visual and graphical manual, as well as how a website is built and maintained. In the practical part, the methods are used to carry out the assignment. As a research method for the theoretical part, a qualitative research method has been chosen in the form of different kinds of case studies, which have been collected and summarized into an overall understanding of the subject. As a project method for the practical part, it has been chosen to follow the Kanban model according to the structure of Eric Brechner.
The result was a website adapted to the senior used, as well as a graphical manual with associated logo, and a company colour that defines the visual identity of the company. The website serves as an information centre for the customer. Together, the products simplify the customer experience, which creates greater trust and confidence in the company.
Syftet med arbetet är att skapa en visuell identitet till företaget Fafa & Fammo, som specialiserar sig på seniortjänster i Hangö. Till kunden ska finnas en webbplats, där det är enkelt att ta reda på information och hålla sig uppdaterad om företaget. Det ska också vara möjligt att ringa upp och kontakta företaget via webbplatsen.
Arbetet är uppdelat i en teoretisk och en praktisk del. I den teoretiska delen redovisas innebörden av begreppen visuell identitet och grafisk manual, samt hur en webbplats byggs och upprätthålls. I den praktiska delen tillämpas de olika metoderna för att genomföra uppdraget. Som forskningsmetod för den teoretiska delen har valts en kvalitativ forskningsmetod i form av olika sorters fallstudier, som samlats ihop och sammanfattats till en kunskap. Som projektmetod för den praktiska delen har valts att följa Kanban-modellen enligt Eric Brechners struktur.
Resultatet blev en webbplats som är anpassad till en senior användare, samt en grafisk manual med tillhörande logo och företagsfärg som definierar företagets visuella identitet. Den grafiska manualen innehåller direktiv för att hålla företagets visuella identitet enhetlig och webbplatsen fungerar som ett informationscenter till kunden. Tillsammans förenklar produkterna kundupplevelsen, som skapar större tillit och förtroende till företaget.
The purpose of this thesis is to create a visual identity for the company Fafa & Fammo, which specializes in senior services in Hanko. A website is also required, where it is easy to find information and stay up to date about the company. It should also be possible to call and contact the company via the website.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part explains the meaning of the concepts of visual and graphical manual, as well as how a website is built and maintained. In the practical part, the methods are used to carry out the assignment. As a research method for the theoretical part, a qualitative research method has been chosen in the form of different kinds of case studies, which have been collected and summarized into an overall understanding of the subject. As a project method for the practical part, it has been chosen to follow the Kanban model according to the structure of Eric Brechner.
The result was a website adapted to the senior used, as well as a graphical manual with associated logo, and a company colour that defines the visual identity of the company. The website serves as an information centre for the customer. Together, the products simplify the customer experience, which creates greater trust and confidence in the company.