Tutkimus traktorin sähköisen etuakselin konstruktioista ja eduista
Rautiainen, Mika Pellervo (2018)
Rautiainen, Mika Pellervo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815760
Tiivistelmä
Nykyisten työkoneita koskevien päästömääräyksien tiukentuminen korostaa hybridijärjestelmien tutkimustarvetta, jossa osa traktorin tehontarpeesta tuotettaisiin sähkömoottorilla. Voidaan olettaa että tulevaisuudessa päästömääräykset ottavat kantaa myös polttoainetalouteen, jolloin mielenkiinto hybridijärjestelmiin kasvaa. Nykyiset akkuteknologiat rajoittavat vielä liiaksi toimintasädettä täyssähköisessä työkonekäytössä, koska ajotilanteet ovat niin kuormittavia. Traktorin hybridisointiin on useita vaihtoehtoja, joista yksi mahdollinen ratkaisumalli on etuakselin sähköistäminen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää etuakselin sähköistyksen eri konstruktiovaihtoehtoja ja perustella niistä saatavia hyötyjä.
Työ rajattiin koskemaan pelkästään etuakselin rakennetta. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät generaattori, energiavarastot sekä moottorin säätöjärjestelmät. Työ toteutettiin sekä kehittämistutkimuksena että toimintatutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta etujen vertailussa. Konstruktioista saatavia hyötyjä ei laitettu paremmuusjärjestykseen, koska traktorien käyttötarpeet ja niistä halutut ominaisuudet vaihtelevat suuresti.
Tutkimustyön lopputulokseksi saatiin kolme erilaista vaihtoehtoa hybridirakenteista: a) napamoottorirakenne, joka on rinnakkaishybridijärjestelmä, b) kardaaniakselia avustava sähkömoottori, joka on sarjahybridiratkaisu, sekä c) kardaanin korvaava sähkömoottori, joka on yhdellä sähkömoottorilla toteutettu rinnakkaishybridijärjestelmä. Komponenttien valinta pohjautui Valtran toimittamaan mittausdataan. Data oli kerätty testitraktorilla, jossa oli kardaaniakselilla momentti- ja nopeusanturointi, ja jolla oli ajettu erilaisissa työtehtävissä.
Tutkimuksen perusteella sähkömoottorilla varustettu etuakseli olisi fyysisesti toteutettavissa, mutta rakenteen taloudellinen kannattavuus vaatii lisätutkimuksia.
Työ rajattiin koskemaan pelkästään etuakselin rakennetta. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät generaattori, energiavarastot sekä moottorin säätöjärjestelmät. Työ toteutettiin sekä kehittämistutkimuksena että toimintatutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta etujen vertailussa. Konstruktioista saatavia hyötyjä ei laitettu paremmuusjärjestykseen, koska traktorien käyttötarpeet ja niistä halutut ominaisuudet vaihtelevat suuresti.
Tutkimustyön lopputulokseksi saatiin kolme erilaista vaihtoehtoa hybridirakenteista: a) napamoottorirakenne, joka on rinnakkaishybridijärjestelmä, b) kardaaniakselia avustava sähkömoottori, joka on sarjahybridiratkaisu, sekä c) kardaanin korvaava sähkömoottori, joka on yhdellä sähkömoottorilla toteutettu rinnakkaishybridijärjestelmä. Komponenttien valinta pohjautui Valtran toimittamaan mittausdataan. Data oli kerätty testitraktorilla, jossa oli kardaaniakselilla momentti- ja nopeusanturointi, ja jolla oli ajettu erilaisissa työtehtävissä.
Tutkimuksen perusteella sähkömoottorilla varustettu etuakseli olisi fyysisesti toteutettavissa, mutta rakenteen taloudellinen kannattavuus vaatii lisätutkimuksia.