Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elektronisten merikarttojen käyttö

Kallinkoski, Johannes (2018)

 
Avaa tiedosto
Kallinkoski_Johannes.pdf (872.9Kt)
Lataukset: 


Kallinkoski, Johannes
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317041
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin elektronisia merikarttoja ja –merikarttajärjestelmiä säätelevää normistoa, sekä selvitettiin merenkulkijoiden tottumuksia elektronisten merikarttojen käytön suhteen. Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö näistä ristiriitaisuuksia jotka voisivat johtaa, tai ovat johtaneet onnettomuuksiin.

Normiston havaittiin olevan laaja-alaista, joskin järjestelmien verrattain nuoresta iästä (vrt. paperikatat) johtuen kehitystyötä tarvitaan.

Käyttötottumuksia tarkasteltiin kahdella eri tavalla. Satunnaisjoukolle suomalaisia kansipäällystön jäseniä tehtiin sähköpostitse kysely, koskien henkilökohtaisia tapoja käyttää elektronisia merikarttajärjestelmiä. Lisäksi tutkittiin kahta karilleajotapausta joissa suuressa roolissa oli elektronisen merikarttajärjestelmän vääränlainen käyttö. Erityisesti näissä tapauksessa tarkasteltiin kansipäällystön toimintaa elektronisella merikartalla tehtävässä reitinlaadinnassa ja monitoroinnissa.

Tutkimuksissa havaittiin, että elektronisia merikarttajärjestelmiä pidetään sääntöjen mukaisesti ajan tasalla. Karttasolujen kattavuus oli hyvällä tasolla, vaikkakin yleensä käytettyjen hankintamenetelmien sijaan on saatavilla parempia (ja kalliimpia) menetelmiä. Karttajärjestelmien käyttö oli pääasiassa ohjeistusten mukaista, tosin vaaralliseksi havaittua esitettävän karttasolun manuaalista valintaa tapahtui.

Muita ongelmakohtia olivat käyttäjän huolimattomuus kulun monitoroinnissa ja reitin suunnittelussa, sekä laitteistojen automaattitoimintojen ja hälytysten sivuuttaminen tai kiertäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste