Työelämälähtöisen ammatillisen kuljettajakoulutuksen kehittäminen
Tervo, Hannu (2018)
Tervo, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017620
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen kustannukset ovat voimakkaassa kasvussa, mutta
samanaikaisesti rahoitusta on leikattu ja tullaan jatkossa leikkaamaan yhä enemmän.
Koulutusaikoja olisi saatava lyhyemmäksi, koska rahoitusmalli kannustaa lyhentämään
opiskeluaikoja. Toisaalta työelämä yhdessä valtiovallan kanssa on halukas saamaan
opiskelijat yhä aikaisemmin töihin.
Opinnäytetyössä etsittiin tapoja ja menetelmiä, joilla kuljettajakoulutuksen laatua saadaan
lisättyä ja kustannuksia leikattua. Johtoajatuksena oli saada osa ajo-opetuksen
kustannuksista katettua suorittamalla ajo-opetuksen ohella kuljetustehtäviä. Tavoitteena
oli kartoittaa, missä määrin kustannuksia voidaan kattaa tällä toiminnalla, ja selvittää,
lisääkö tällainen toiminta opetuksen laatua.
Tutkimus suoritettiin syyslukukauden aikana hankkimalla monipuolisesti kuljetustehtäviä
erilaisilta suoritealoilta sekä mittaamalla niistä saatua hyötyä. Polttoainekustannuksia
saatiin suunnitelmallisella kaluston käytöllä leikattua 12 % ja liikevaihtoa kasvatettua 96 %.
Koulutuksen laadun muutosta mitattiin kahdella erillisellä tutkimuksella, joissa
molemmissa opiskelijat ja opettajat kokivat oppimisen parantuneen kuljetustehtävien
suorittamisen johdosta.
Voidaan perustellusti todeta, että ammatillisen kuljettajakoulutuksen kustannuksia
voidaan osittain kattaa suorittamalla aitoja työelämän kuljetustehtäviä oikeille asiakkaille.
Tämän tyyppinen toiminta lisää oppilaitoksen ymmärrystä työelämästä ja tuo oppilaitokset
kiinteäksi osaksi yritysten arkea. Molemminpuolinen ymmärrys parantaa opetuksen laatua
ja auttaa oppilaitoksia vastaamaan työelämän kysyntään ammattitaitoisesta työvoimasta.
samanaikaisesti rahoitusta on leikattu ja tullaan jatkossa leikkaamaan yhä enemmän.
Koulutusaikoja olisi saatava lyhyemmäksi, koska rahoitusmalli kannustaa lyhentämään
opiskeluaikoja. Toisaalta työelämä yhdessä valtiovallan kanssa on halukas saamaan
opiskelijat yhä aikaisemmin töihin.
Opinnäytetyössä etsittiin tapoja ja menetelmiä, joilla kuljettajakoulutuksen laatua saadaan
lisättyä ja kustannuksia leikattua. Johtoajatuksena oli saada osa ajo-opetuksen
kustannuksista katettua suorittamalla ajo-opetuksen ohella kuljetustehtäviä. Tavoitteena
oli kartoittaa, missä määrin kustannuksia voidaan kattaa tällä toiminnalla, ja selvittää,
lisääkö tällainen toiminta opetuksen laatua.
Tutkimus suoritettiin syyslukukauden aikana hankkimalla monipuolisesti kuljetustehtäviä
erilaisilta suoritealoilta sekä mittaamalla niistä saatua hyötyä. Polttoainekustannuksia
saatiin suunnitelmallisella kaluston käytöllä leikattua 12 % ja liikevaihtoa kasvatettua 96 %.
Koulutuksen laadun muutosta mitattiin kahdella erillisellä tutkimuksella, joissa
molemmissa opiskelijat ja opettajat kokivat oppimisen parantuneen kuljetustehtävien
suorittamisen johdosta.
Voidaan perustellusti todeta, että ammatillisen kuljettajakoulutuksen kustannuksia
voidaan osittain kattaa suorittamalla aitoja työelämän kuljetustehtäviä oikeille asiakkaille.
Tämän tyyppinen toiminta lisää oppilaitoksen ymmärrystä työelämästä ja tuo oppilaitokset
kiinteäksi osaksi yritysten arkea. Molemminpuolinen ymmärrys parantaa opetuksen laatua
ja auttaa oppilaitoksia vastaamaan työelämän kysyntään ammattitaitoisesta työvoimasta.