DIGITALIZING THE METHOD OF MONITORING AND REPORTING OF TEMPERATURE SENSITIVE CARGO UNITS
Alastalo, Tapani (2018)
Alastalo, Tapani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217758
Tiivistelmä
Kuljetusala ja sen mukana merenkulku ovat murroksessa. Perinteisenä toimialana pidettyä merenkulkua pyritään kehittämään digitalisoitumisen myötä. Osoituksena tästä ovat autonomiset alukset, joita kehitetään myös Suomessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli havaita parannuskohde merenkulun työympäristöstä ja tuoda esille keino kehittää sitä. Opinnäytetyössä tuotiin esille digitalisaation antamia mahdollisuuksia ja mahdollisia sen mukana kohdattavia haasteita. Opinnäytetyössä kuvattiin yleisesti miten laivalla kuljetettavien lämpöherkkien lastiyksiköiden valvonta voitaisiin digitalisoida ja tutkittiin siihen liittyvää teoriaa. Opinnäytetyössä esimerkkialuksena käytettiin Finnlines Oyj:n operoimaa MS Finnstaria. Finnlines on merkittävä roro- ja matkustajaliikennevarustamo Itämeren ja Pohjanmeren alueella.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa laivalla työskentelevien suhtautumista lampöherkkien lastiyksiköiden valvonnan nykyisiin toimintatapoihin, niiden kehittämiseen sekä halukkuutta olla mukana testaamassa mahdollisia uusia toimintatapoja. Kyselytutkimuksen tuloksena oli, että lähes kaikki vastaajista kokevat nykyiset toimintavan jossain määrin kömpelöksi ja että kehitettävää löytyy. Suurin osa on myös valmis koekäyttämään uusia toimintatapoja mikäli niistä ei aiheudu ylimääräistä vaivaa. Opinnäytetyötä varten laivoilla haastateltiin työntekijöitä ja kartoitettiin nykyisissä toimintatavoissa kohdattavia ongelmatilanteita, sekä selvitettiin parannusehdotuksia ja keinoja niiden toteuttamiseen.
Lämpöherkkien lastiyksiköiden valvonnan kehitys ja digitalisointi jaettiin neljään osa-alueeseen: infrastruktuurin rakentaminen ja laitehankinnat, käytettävien tietojärjestelmien integraatio, valvontasovelluksen kehitys sekä kerätyn tiedon hyödyntäminen. Infrastruktuurin rakentaminen käsitti tietoliikenneyhteyksien mahdollistamisen laivalla, eritoten lastikansilla ja -ruumissa. Laitehankinnoilla käsitettiin tietoliikenneyhteydet lastiruumiin mahdollistavien WLAN tukiasemien hankinnat, sekä päätelaitteiden hankinnat valvontasovellusta varten laivoille. Käytettävien tietojärjestelmien integraatiossa käsiteltiin jo olemassa olevista tietojärjestelmistä saatavan informaation, kuten lastiyksiköiden lämpötilatietojen, hyödyntämistä. Valvontasovelluksen kehitys kuvasi tärkeimpiä ominaisuuksia mitkä vastaavat nykyisessä toimintavassa kohdattavia hyviä puolia sekä auttaa ehkäisemään siinä havaittavia ongelmatilanteita. Kerätyn tiedon hyödyntäminen käsitteli osa-aluetta mikä antaa lisäarvoa varustamolle. Hyödyt voivat ilmetä miehistön ylitöiden vähenemisenä mahdollistaen pitemmät lepoajat, toimintatapojen yhtenäistämisenä laivojen välillä, lastiyksiköiden ongelmaraportoinnin seurantana, tiedonkulun paranemisena laivan, maapuolen sekä asiakkaiden välillä, sekä mahdollisesti kokonaan uuden palvelun mahdollistamisena asiakkaille.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa laivalla työskentelevien suhtautumista lampöherkkien lastiyksiköiden valvonnan nykyisiin toimintatapoihin, niiden kehittämiseen sekä halukkuutta olla mukana testaamassa mahdollisia uusia toimintatapoja. Kyselytutkimuksen tuloksena oli, että lähes kaikki vastaajista kokevat nykyiset toimintavan jossain määrin kömpelöksi ja että kehitettävää löytyy. Suurin osa on myös valmis koekäyttämään uusia toimintatapoja mikäli niistä ei aiheudu ylimääräistä vaivaa. Opinnäytetyötä varten laivoilla haastateltiin työntekijöitä ja kartoitettiin nykyisissä toimintatavoissa kohdattavia ongelmatilanteita, sekä selvitettiin parannusehdotuksia ja keinoja niiden toteuttamiseen.
Lämpöherkkien lastiyksiköiden valvonnan kehitys ja digitalisointi jaettiin neljään osa-alueeseen: infrastruktuurin rakentaminen ja laitehankinnat, käytettävien tietojärjestelmien integraatio, valvontasovelluksen kehitys sekä kerätyn tiedon hyödyntäminen. Infrastruktuurin rakentaminen käsitti tietoliikenneyhteyksien mahdollistamisen laivalla, eritoten lastikansilla ja -ruumissa. Laitehankinnoilla käsitettiin tietoliikenneyhteydet lastiruumiin mahdollistavien WLAN tukiasemien hankinnat, sekä päätelaitteiden hankinnat valvontasovellusta varten laivoille. Käytettävien tietojärjestelmien integraatiossa käsiteltiin jo olemassa olevista tietojärjestelmistä saatavan informaation, kuten lastiyksiköiden lämpötilatietojen, hyödyntämistä. Valvontasovelluksen kehitys kuvasi tärkeimpiä ominaisuuksia mitkä vastaavat nykyisessä toimintavassa kohdattavia hyviä puolia sekä auttaa ehkäisemään siinä havaittavia ongelmatilanteita. Kerätyn tiedon hyödyntäminen käsitteli osa-aluetta mikä antaa lisäarvoa varustamolle. Hyödyt voivat ilmetä miehistön ylitöiden vähenemisenä mahdollistaen pitemmät lepoajat, toimintatapojen yhtenäistämisenä laivojen välillä, lastiyksiköiden ongelmaraportoinnin seurantana, tiedonkulun paranemisena laivan, maapuolen sekä asiakkaiden välillä, sekä mahdollisesti kokonaan uuden palvelun mahdollistamisena asiakkaille.