Autoliikkeen graafinen ohjeisto: Case Keijo Lehtonen Oy
Liimatainen, Juho (2018)
Liimatainen, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa graafinen ohjeisto case-yritykselle; Autoliike Keijo Lehtonen Oy:lle. Graafinen ohjeisto auttaa yritystä yhtenäisen ja selkeän visuaalisen ilmeen toteuttamisessa.
Teoriaosuudessa käsitellään visuaalisen identiteetin suhdetta yritysidentiteettiin ja -imagoon. Lisäksi käsiteltäviä aiheita ovat visuaalisen identiteetin kehittäminen ja siihen liittyen graafinen ohjeisto työkaluna visuaalisen ilmeen määrittelemiseksi. Opinnäytetyössä käydään läpi, millaisista ominaisuuksista hyvä ohjeteksti koostuu ja mitä graafiseen ohjeistoon suositellaan sisällytettäväksi.
Graafiseen ohjeistoon on koottu visuaalisen ilmeen keskeisimmät elementit ja laadittu säännöt niiden käyttöön. Ohjeistoa varten on toteutettu kirjo uusia visuaalisia elementtejä ja viestinnän sovelluksia sekä päivitetty lähes kaikki yrityksen vanhat materiaalit. Ohjeistoon luotiin yritystunnuksesta eri muunnelmia, kuvamaailman ohjeistus, asiakirjamalli ja PowerPoint-esityspohjat sekä määritettiin kirjasintyyppi toimistoympäristöön. Päivitetyt materiaalit koostuvat alkuperäisestä yritystunnuksesta, käyntikorteista, kirjekuoresta ja sähköpostin allekirjoituksesta.
Teoriaosuudessa käsitellään visuaalisen identiteetin suhdetta yritysidentiteettiin ja -imagoon. Lisäksi käsiteltäviä aiheita ovat visuaalisen identiteetin kehittäminen ja siihen liittyen graafinen ohjeisto työkaluna visuaalisen ilmeen määrittelemiseksi. Opinnäytetyössä käydään läpi, millaisista ominaisuuksista hyvä ohjeteksti koostuu ja mitä graafiseen ohjeistoon suositellaan sisällytettäväksi.
Graafiseen ohjeistoon on koottu visuaalisen ilmeen keskeisimmät elementit ja laadittu säännöt niiden käyttöön. Ohjeistoa varten on toteutettu kirjo uusia visuaalisia elementtejä ja viestinnän sovelluksia sekä päivitetty lähes kaikki yrityksen vanhat materiaalit. Ohjeistoon luotiin yritystunnuksesta eri muunnelmia, kuvamaailman ohjeistus, asiakirjamalli ja PowerPoint-esityspohjat sekä määritettiin kirjasintyyppi toimistoympäristöön. Päivitetyt materiaalit koostuvat alkuperäisestä yritystunnuksesta, käyntikorteista, kirjekuoresta ja sähköpostin allekirjoituksesta.