Markkinointisuunnitelma startup-yritys FuelMe:lle
Vasko, Tiia (2018)
Vasko, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117664
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona helsinkiläiselle ruoka-alan startup-yritykselle FuelMe. Työn tavoitteena on suunnitella selkeä ja käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jota kiireisen yrittäjän on helppo toteuttaa. Toimeksiantajan pyynnöstä yritykselle on prosessin aikana tuotettu myös mainosjuliste, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa.
Opinnäytetyön ensimmäinen kappale sisältää tarkemman kuvauksen työn tavoitteista, yrityksestä sekä sen toimialasta. Kappaleessa on myös lyhyet selitykset työssä esiintyvistä keskeisimmistä käsitteistä.
Toisessa kappaleessa käsitellään markkinoinnin suunnittelun kannalta tärkeää teoriaa ja esitellään sekä vertaillaan suunnittelussa mahdollisesti käytettäviä markkinointimalleja. Kappaleessa pohditaan myös mitkä malleista ovat startup-yrityksen kohdalla parhaiten hyödynnettävissä.
Kolmas kappale sisältää teoriaa liittyen markkinointisuunnitelman sisältöön sekä rakenteeseen. Kappaleessa esitellään aiheita alkaen yrityksen nykytilan analyysistä ja markkinointiin vaikuttavista tekijöistä kuten tuotteet, saatavuus sekä kilpailutilanne. Lisäksi kappaleessa käydään läpi asiakassegmentointia ja asemointia sekä tavoitteiden asettamista, käytettävien kanavien valitsemista, budjettia ja vuosikellon merkitystä.
Neljäs kappale sisältää toimeksiantajayrityksen markkinointisuunnitelman. Suunnitelma seuraa edellisessä kappaleessa esitettyä rakennetta ja sisältää tarkan kuvauksen valituista kanavista sekä syistä miksi näiden valintojen koetaan toimivan toimeksiantajan kohdalla.
Viimeisessä kappaleessa arvioidaan työn onnistumista, esitetään konkreettisia tuloksia sekä pohditaan kehitysehdotuksia sekä omaa oppimisprosessia. Produkti palautettiin toimeksiantajalle ennen opinnäytetyön valmistumista, joten yrittäjä ehti aloittaa sen toteuttamisen käytännössä ja tuloksia on mahdollista analysoida tarkasti.
Opinnäytetyön ensimmäinen kappale sisältää tarkemman kuvauksen työn tavoitteista, yrityksestä sekä sen toimialasta. Kappaleessa on myös lyhyet selitykset työssä esiintyvistä keskeisimmistä käsitteistä.
Toisessa kappaleessa käsitellään markkinoinnin suunnittelun kannalta tärkeää teoriaa ja esitellään sekä vertaillaan suunnittelussa mahdollisesti käytettäviä markkinointimalleja. Kappaleessa pohditaan myös mitkä malleista ovat startup-yrityksen kohdalla parhaiten hyödynnettävissä.
Kolmas kappale sisältää teoriaa liittyen markkinointisuunnitelman sisältöön sekä rakenteeseen. Kappaleessa esitellään aiheita alkaen yrityksen nykytilan analyysistä ja markkinointiin vaikuttavista tekijöistä kuten tuotteet, saatavuus sekä kilpailutilanne. Lisäksi kappaleessa käydään läpi asiakassegmentointia ja asemointia sekä tavoitteiden asettamista, käytettävien kanavien valitsemista, budjettia ja vuosikellon merkitystä.
Neljäs kappale sisältää toimeksiantajayrityksen markkinointisuunnitelman. Suunnitelma seuraa edellisessä kappaleessa esitettyä rakennetta ja sisältää tarkan kuvauksen valituista kanavista sekä syistä miksi näiden valintojen koetaan toimivan toimeksiantajan kohdalla.
Viimeisessä kappaleessa arvioidaan työn onnistumista, esitetään konkreettisia tuloksia sekä pohditaan kehitysehdotuksia sekä omaa oppimisprosessia. Produkti palautettiin toimeksiantajalle ennen opinnäytetyön valmistumista, joten yrittäjä ehti aloittaa sen toteuttamisen käytännössä ja tuloksia on mahdollista analysoida tarkasti.