Sähköinen työpaikkaselvitys
Pyyhtiä, Heljä (2018)
Pyyhtiä, Heljä
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102816294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102816294
Tiivistelmä
Työpaikkaselvitys on yksi työterveyshuollon ydinprosesseista. Selvityksestä kirjoitettava raportti kaipasi uudistusta ja opinnäytetyöprojekti lähti liikkeelle työelämän aidosta tarpeesta. Tavoitteena oli kehittää kaksi sähköistä alustaa työpaikkaselvityksen kirjaamiseen. Mobiili- alustan tarkoituksena on toimia rakenteisena muistiinpanovälineenä työpaikkakäynnillä sekä vähentää tuplakirjaamista. Sähköisen tietokoneella toimivan alustan tarkoituksena oli lisätä raportin sisällön laatua. Tavoitteena oli myös vähentää työpaikkaselvitysprosessista aiheutuvia kuluja, prosessin ollessa nopeampi ja helpompi.
Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa alustoille rakenteinen ulkoasu, laadukas sisältö sekä perusselvityksessä käytettävä raportti pohja. Työterveyshuollon ammattilaiset testasivat uutta kirjaustapaa ja heidän käyttäjäkokemuksiaan selvitettiin haastatteluilla. Haastattelukysymysten teoriataustana käytettiin Edward De Bonon 6- Thinking Hats metodia. Teorian tarkoituksena oli ohjata pilottiryhmäläiset ajattelemaan käyttökokemuksiaan laajemmasta näkökulmasta. Lisäksi pilottiryhmän tulokset verifioitiin lähettämällä sähköinen kysely myös pilotissa mukana olleille asiakasyrityksille.
Tutkimukselle asetettiin seuraavat tutkimuskysymykset: Koetaanko sähköinen työpaikkaselvitys hyödyllisenä työterveyshuollon tiimin näkökulmasta? Kokevatko työterveyshuollon ammattilaiset työpaikkaselvityksen tekemisen sujuvampana (prosessin nopeutuminen, laadukkaampi raportti, helppous) sähköisen työkalun avulla? Millaisia tunteita ja asenteita uuden sähköisen työpaikkaselvityksen käyttäminen herättää työterveyshuollon ammattilaisissa? Kokeeko asiakasyritys työterveyshuollon käynnin työpaikalla sujuvampana kuin ennen?
Tulokset esitettiin visuaalisessa muodossa käsitekarttoina. Tutkimustulosten perusteella valtaosa pilottiryhmäläisistä koki sähköisen työpaikkaselvityksen hyödyllisenä uudistuksena. Noin puolet pilottiryhmäläisistä koki työpaikkaselvityksen sujuvampana prosessin nopeutumisen ja esimerkiksi tuplakirjaamisen vähentymisen myötä. Raportin latua ei vielä pilotin aikana saatu parannettua teknisen keskeneräisyyden takia, mutta haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä laadukkaan raportin tulisi sisältää. Sähköisen työpaikkaselvityksen käyttö herätti moninaisia tunteita. Päällimmäisenä tunteena nousi innostus ja mielenkiinto koko prosessia kohtaan.
Sähköinen työpaikkaselvitys tulee tuottamaan uudenlaista dataa Mehiläisen työelämäpalveluille. Uuden datan myötä tietoa voidaan hyödyntää useassa Mehiläisellä jo käytössä olevassa digitaalisessa palvelussa ja edistää datan kulkua eri palveluiden kesken.
Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa alustoille rakenteinen ulkoasu, laadukas sisältö sekä perusselvityksessä käytettävä raportti pohja. Työterveyshuollon ammattilaiset testasivat uutta kirjaustapaa ja heidän käyttäjäkokemuksiaan selvitettiin haastatteluilla. Haastattelukysymysten teoriataustana käytettiin Edward De Bonon 6- Thinking Hats metodia. Teorian tarkoituksena oli ohjata pilottiryhmäläiset ajattelemaan käyttökokemuksiaan laajemmasta näkökulmasta. Lisäksi pilottiryhmän tulokset verifioitiin lähettämällä sähköinen kysely myös pilotissa mukana olleille asiakasyrityksille.
Tutkimukselle asetettiin seuraavat tutkimuskysymykset: Koetaanko sähköinen työpaikkaselvitys hyödyllisenä työterveyshuollon tiimin näkökulmasta? Kokevatko työterveyshuollon ammattilaiset työpaikkaselvityksen tekemisen sujuvampana (prosessin nopeutuminen, laadukkaampi raportti, helppous) sähköisen työkalun avulla? Millaisia tunteita ja asenteita uuden sähköisen työpaikkaselvityksen käyttäminen herättää työterveyshuollon ammattilaisissa? Kokeeko asiakasyritys työterveyshuollon käynnin työpaikalla sujuvampana kuin ennen?
Tulokset esitettiin visuaalisessa muodossa käsitekarttoina. Tutkimustulosten perusteella valtaosa pilottiryhmäläisistä koki sähköisen työpaikkaselvityksen hyödyllisenä uudistuksena. Noin puolet pilottiryhmäläisistä koki työpaikkaselvityksen sujuvampana prosessin nopeutumisen ja esimerkiksi tuplakirjaamisen vähentymisen myötä. Raportin latua ei vielä pilotin aikana saatu parannettua teknisen keskeneräisyyden takia, mutta haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, mitä laadukkaan raportin tulisi sisältää. Sähköisen työpaikkaselvityksen käyttö herätti moninaisia tunteita. Päällimmäisenä tunteena nousi innostus ja mielenkiinto koko prosessia kohtaan.
Sähköinen työpaikkaselvitys tulee tuottamaan uudenlaista dataa Mehiläisen työelämäpalveluille. Uuden datan myötä tietoa voidaan hyödyntää useassa Mehiläisellä jo käytössä olevassa digitaalisessa palvelussa ja edistää datan kulkua eri palveluiden kesken.