Luontomatkailijoille suunnattujen tapahtumien kartoitus ja kansainvälistäminen Kanta-Hämeen alueella
Jokinen, Heidi (2018)
Jokinen, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217857
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä luontomatkailijoille sopivia tapahtumia Kanta-Hämeen alueella on, ja miten tapahtumia voitaisiin kansainvälistää. Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikön DigiTrail-hanke.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksellisesta osasta sekä johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailutuotteen, elämyksen ja verkostoitumisen teoriaa. Työssä toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus teemahaastatteluita tiedonkeruumenetelmänä käyttäen. Syksyllä 2018 haastateltiin kuutta kansainvälistymisen ammattilaista, jotka työskentelevät eri yrityksissä ja yhteisöissä.
Luontomatkailusta kiinnostunut matkailija tulee todennäköisesti Kanta-Hämeeseen luonnon ja vesistöjen takia. Matkailun tämän hetkisten trendien perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että esimerkiksi markkinat sekä polkujuoksu- ja historialliset tapahtumat voivat kiinnostaa myös ulkomaalaista luonnosta pitävää matkailijaa. Myös musiikkitapahtumat voivat vetää puoleensa luontomatkailijoita, vaikka tapahtumat eivät ole ensisijaisesti heille suunniteltuja.
Tutkimustulosten ja teorian pohjalta voidaan sanoa, että matkailutuotteen elämyksellisyys ja onnistuneen elämyksen luonti on olennaista tapahtuman kansainvälistämisen kannalta. Tuotteen tulee vastata tarpeeseen ja markkinoinnin tulee olla kohdennettua kohdemaihin. Tapahtuman verkkosivujen ja löydettävyyden merkitys on myös suuri onnistuneen kokemuksen kannalta. Verkostoituminen avaa monia lisämahdollisuuksia, ja hyvän tapahtuminen luominen yksin on haastavaa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksellisesta osasta sekä johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailutuotteen, elämyksen ja verkostoitumisen teoriaa. Työssä toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus teemahaastatteluita tiedonkeruumenetelmänä käyttäen. Syksyllä 2018 haastateltiin kuutta kansainvälistymisen ammattilaista, jotka työskentelevät eri yrityksissä ja yhteisöissä.
Luontomatkailusta kiinnostunut matkailija tulee todennäköisesti Kanta-Hämeeseen luonnon ja vesistöjen takia. Matkailun tämän hetkisten trendien perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että esimerkiksi markkinat sekä polkujuoksu- ja historialliset tapahtumat voivat kiinnostaa myös ulkomaalaista luonnosta pitävää matkailijaa. Myös musiikkitapahtumat voivat vetää puoleensa luontomatkailijoita, vaikka tapahtumat eivät ole ensisijaisesti heille suunniteltuja.
Tutkimustulosten ja teorian pohjalta voidaan sanoa, että matkailutuotteen elämyksellisyys ja onnistuneen elämyksen luonti on olennaista tapahtuman kansainvälistämisen kannalta. Tuotteen tulee vastata tarpeeseen ja markkinoinnin tulee olla kohdennettua kohdemaihin. Tapahtuman verkkosivujen ja löydettävyyden merkitys on myös suuri onnistuneen kokemuksen kannalta. Verkostoituminen avaa monia lisämahdollisuuksia, ja hyvän tapahtuminen luominen yksin on haastavaa.