Ekonomistyrning : använder företag i Österbotten sig av ekonomistyrning?
Roos, Emma (2018)
Roos, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia käyttävätkö Pohjanmaan yritykset sisäistä laskentatoimea, suorituskyvyn mittausta tai benchmarkingia, mitä etuja ja haittoja näissä ohjauskeinoissa on, ja voivatko yritykset saavuttaa tavoitteensa käyttäessään näitä ohjauskeinoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitellään talousjohtamisen tarkoituksia ja sen lähtökohtia, taloudellisia ja ei-taloudellisia päämääriä sekä osaa muodollisista välineistä esim. sisäisiä laskentatoimia, suorituskyvyn mittausta ja benchmarkingia.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa on yhteenveto kerätystä sähköisestä kyselymateriaalista, joka lähetettiin eri yrityksille ympäri maakuntaa. Teoriaa ja tuloksia analysoidaan ja tulkitaan, nähdäkseen onko eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä teorian ja tutkimukseni välillä. Tulokset osoittivat, että suurin osa yrityksistä käyttää jossain määrin talousjohtamista. Tutkimuksen tulos osoittaa, että suurin osa yrityksistä käyttää suorituskyvyn mittausta seuratakseen kannattavuutta, asiakastyytyväisyyttä ja muita tärkeitä tekijöitä. Tulokset osoittivat myös, että yritykset jossain määrin vertailivat itseään toiseen osastoon tai kilpailijaansa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitellään talousjohtamisen tarkoituksia ja sen lähtökohtia, taloudellisia ja ei-taloudellisia päämääriä sekä osaa muodollisista välineistä esim. sisäisiä laskentatoimia, suorituskyvyn mittausta ja benchmarkingia.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa on yhteenveto kerätystä sähköisestä kyselymateriaalista, joka lähetettiin eri yrityksille ympäri maakuntaa. Teoriaa ja tuloksia analysoidaan ja tulkitaan, nähdäkseen onko eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä teorian ja tutkimukseni välillä. Tulokset osoittivat, että suurin osa yrityksistä käyttää jossain määrin talousjohtamista. Tutkimuksen tulos osoittaa, että suurin osa yrityksistä käyttää suorituskyvyn mittausta seuratakseen kannattavuutta, asiakastyytyväisyyttä ja muita tärkeitä tekijöitä. Tulokset osoittivat myös, että yritykset jossain määrin vertailivat itseään toiseen osastoon tai kilpailijaansa.