Tuotekehitysprosessi liiketoiminnan kehittämisen välineenä
Kovanen, Tuuli (2018)
Kovanen, Tuuli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818754
Tiivistelmä
Tuotekehitys on tärkeä osa yrityksen toimintaa, jossa myös sen asiakkailla ja johdolla on suuri rooli sen onnistumisen kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä kehityskohtia ja haasteita kohdeyrityksen tuotekehitysprosessissa huomioiden myös innovatiivisuuden merkitys. Kohdeyritys valmistaa, maahantuo ja markkinoi omien brändien tuotteita, ja onnistuakseen uusien tuotteiden kehityksessä, on yrityksessä oltava toimiva tuotekehitysprosessi.
Empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutki-muksen muodossa kaikille tuotekehityksestä vastaaville henkilöille yrityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitystä ja sen prosessia, brändin ja asiakkaan osallisuutta tuotekehitykseen, johtamisen tärkeyttä ja innovatiivisuutta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tuotekehitysprosessien kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen mukaan yritykseen tulee luoda toimiva tuotekehitysprosessi ja ottaa asiakkaat entistä vahvemmin mukaan tuotteiden kehitykseen. Suurimpia kehityskohtia olivat ajankäyttö, resurssit, johdon tuki tuotekehitykseen ja innovaatioihin sekä asiakkaiden osallistaminen tuotekehityksen eri vaiheisiin. Suunnitelmallisuus ja määrätietoisuus korostuivat vastauksissa, ja ne ovat tärkeitä prosessin loppuun saattamisen kannalta. Idea ei vielä riitä onnistuneen tuotteen luomiseen, vaan se vaatii taakseen toimivan ja ammattitaitoisesti johdetun tiimin, joka koostuu eri alojen asiantuntijoista. Ideoiden ja innovaatioiden kohdalla ongelmaksi koet-tiin niiden eteenpäin vienti käytäntöön.
Empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutki-muksen muodossa kaikille tuotekehityksestä vastaaville henkilöille yrityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitystä ja sen prosessia, brändin ja asiakkaan osallisuutta tuotekehitykseen, johtamisen tärkeyttä ja innovatiivisuutta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tuotekehitysprosessien kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen mukaan yritykseen tulee luoda toimiva tuotekehitysprosessi ja ottaa asiakkaat entistä vahvemmin mukaan tuotteiden kehitykseen. Suurimpia kehityskohtia olivat ajankäyttö, resurssit, johdon tuki tuotekehitykseen ja innovaatioihin sekä asiakkaiden osallistaminen tuotekehityksen eri vaiheisiin. Suunnitelmallisuus ja määrätietoisuus korostuivat vastauksissa, ja ne ovat tärkeitä prosessin loppuun saattamisen kannalta. Idea ei vielä riitä onnistuneen tuotteen luomiseen, vaan se vaatii taakseen toimivan ja ammattitaitoisesti johdetun tiimin, joka koostuu eri alojen asiantuntijoista. Ideoiden ja innovaatioiden kohdalla ongelmaksi koet-tiin niiden eteenpäin vienti käytäntöön.