"Minullakin on joskus töllöruuvi irti" : 3-5-vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen vahvistaminen päiväkodissa
Lyyski, Annakaisa; Rajamäki, Sanni (2018)
Lyyski, Annakaisa
Rajamäki, Sanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodissa voidaan vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja. Lastentarhanopettajien näkemyksiä sosiaalisten taitojen vahvistamisesta selvitettiin verkkokyselyn avulla. Verkkokysely jaettiin kaikille Pirkkalan kunnan lastentarhanopettajille. Lisäksi tuotiin näkyväksi Piki-toimintamalli ja selvitettiin sen soveltuvuutta lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen pitämällä lapsiryhmälle toiminnallisia Piki-tuokioita päiväkodissa. Tuokiot järjestettiin Pirkkalan kunnan päiväkodissa, jonka nimeä ei mainita lasten tunnistettavuuden välttämiseksi. Kyselyn ja toimintamallin analysointi toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin.
Lastentarhanopettajille teetetyn kyselyn keskeisimpinä havaintoina olivat, että sosiaalisten taitojen vahvistumista voidaan tukea panostamalla arjessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Kasvattaja toimii sensitiivisenä aikuisena ja esimerkkinä lapselle. Sosiaalisten taitojen vahvistumista tuetaan sanoittamalla lasten toimintaa, keskustelemalla sekä positiivisen vuorovaikutuksen avulla. Vastaajat toivat esiin kehityskohteina resurssien puutteen sekä lisäkoulutuksen tarpeen.
Piki-toimintamalli osoittautui havaintojen ja palautteiden perusteella soveltuvaksi menetelmäksi lasten sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. 3–5 -vuotiaiden lasten pienryhmälle pidettiin kuusi Piki-tuokiota, jotka etenivät Mun ja sun juttu -oppaan teemojen mukaisesti. Oppaan sisällöt käsittelevät monipuolisesti sosiaalisia taitoja. Tuokiot videoitiin ja niistä havainnoitiin lasten ja kasvattajien toimintaa ja vuorovaikutusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arjessa tapahtuvan taitojen vahvistamisen merkitys on suuri. Menetelmät toimivat hyvänä tukena harjoittelussa, silloin kun niitä hyödynnetään johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti arkisen tukemisen ohessa. On tärkeää, että kaikkien lasten sosiaalisia taitoja vahvistetaan, riippumatta siitä onko heillä taitojen kehittymisessä haasteita vai ei. Sosiaaliset taidot ovat opeteltavissa olevia taitoja, joissa jokainen tarvitsee harjoitusta kehittyäkseen. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia vaikutuksia Piki-toimintamallin hyödyntämisellä on lapsiryhmään, jos sitä käytetään pitkäjaksoisemmin ja johdonmukaisemmin myös arjessa eikä ainoastaan yksittäisinä tuokioina.
Lastentarhanopettajille teetetyn kyselyn keskeisimpinä havaintoina olivat, että sosiaalisten taitojen vahvistumista voidaan tukea panostamalla arjessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Kasvattaja toimii sensitiivisenä aikuisena ja esimerkkinä lapselle. Sosiaalisten taitojen vahvistumista tuetaan sanoittamalla lasten toimintaa, keskustelemalla sekä positiivisen vuorovaikutuksen avulla. Vastaajat toivat esiin kehityskohteina resurssien puutteen sekä lisäkoulutuksen tarpeen.
Piki-toimintamalli osoittautui havaintojen ja palautteiden perusteella soveltuvaksi menetelmäksi lasten sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. 3–5 -vuotiaiden lasten pienryhmälle pidettiin kuusi Piki-tuokiota, jotka etenivät Mun ja sun juttu -oppaan teemojen mukaisesti. Oppaan sisällöt käsittelevät monipuolisesti sosiaalisia taitoja. Tuokiot videoitiin ja niistä havainnoitiin lasten ja kasvattajien toimintaa ja vuorovaikutusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arjessa tapahtuvan taitojen vahvistamisen merkitys on suuri. Menetelmät toimivat hyvänä tukena harjoittelussa, silloin kun niitä hyödynnetään johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti arkisen tukemisen ohessa. On tärkeää, että kaikkien lasten sosiaalisia taitoja vahvistetaan, riippumatta siitä onko heillä taitojen kehittymisessä haasteita vai ei. Sosiaaliset taidot ovat opeteltavissa olevia taitoja, joissa jokainen tarvitsee harjoitusta kehittyäkseen. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia vaikutuksia Piki-toimintamallin hyödyntämisellä on lapsiryhmään, jos sitä käytetään pitkäjaksoisemmin ja johdonmukaisemmin myös arjessa eikä ainoastaan yksittäisinä tuokioina.