Marketing Strategy – Finding Results Through Branding, Digital Tools and Segmentation : Case Osa Food Design
Partanen, Kia (2018)
Partanen, Kia
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818830
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoitus on luoda markkinointistrategia Osa Food Designille. Osa Food Design on Hämeenlinnassa sijaitseva catering-ravintola, joka tarjoaa korkealaatuisia catering-palveluja niin isoille kuin pienillekin ryhmille, yksityisiä cateringeja asiakkaan kotona, kokkikouluja sekä konsultointia. Tavoite on luoda kattava markkinointistrategia, joka tuottaa kasvavaa liikennettä yrityksen digitaalisiin markkinointikanaviin, luo uusia asiakassuhteita sekä kasvattaa myyntiä.
Opinnäytetyössä käsitellään brändejä ja niiden merkitystä markkinoinnille, markkinoinnin perustavanlaatuista teoriaa, digitaalisia työkaluja sekä kohdemarkkinan segmentointia ja sen merkitystä. Nämä aihealueet on valittu, jotta toimeksiantajasta pystytään luomaan selkeämpi kuva markkinointikohteena ja jotta strategiasta voidaan luoda niin tehokas kuin mahdollista tämän informaation pohjalta. Työn empiirisenä osana on toteutettu kvalitatiivinen tutkimus ryhmähaastattelun muodossa. Ryhmähaastattelu perustui pääosin erilaisiin workshop-metodeihin.
Osa Food Designin markkinointistrategiassa on korostettu sisällön merkitystä eri markkinointikanavissa. Kuvat, tarinat ja kommentit luovat painoarvoa kotisivulle sekä sosiaalisille medioille. Osa Food Designilla on vahva visio brändistään sekä hyvälaatuinen tuote, mikä on tärkeää saada kuluttajien tietoisuuteen. Hakukoneoptimointi on tärkeä osa strategiaa ottaen huomioon, että suurin osa suomalaisista hakee tietoa Internetin avulla. Strategiassa on korostettu, kuinka tärkeää sosiaalisten medioiden päivittäminen johdonmukaisesti ja jatkuvasti on, jotta se vetää puoleensa ja kiinnostaa kuluttajia.
Opinnäytetyössä käsitellään brändejä ja niiden merkitystä markkinoinnille, markkinoinnin perustavanlaatuista teoriaa, digitaalisia työkaluja sekä kohdemarkkinan segmentointia ja sen merkitystä. Nämä aihealueet on valittu, jotta toimeksiantajasta pystytään luomaan selkeämpi kuva markkinointikohteena ja jotta strategiasta voidaan luoda niin tehokas kuin mahdollista tämän informaation pohjalta. Työn empiirisenä osana on toteutettu kvalitatiivinen tutkimus ryhmähaastattelun muodossa. Ryhmähaastattelu perustui pääosin erilaisiin workshop-metodeihin.
Osa Food Designin markkinointistrategiassa on korostettu sisällön merkitystä eri markkinointikanavissa. Kuvat, tarinat ja kommentit luovat painoarvoa kotisivulle sekä sosiaalisille medioille. Osa Food Designilla on vahva visio brändistään sekä hyvälaatuinen tuote, mikä on tärkeää saada kuluttajien tietoisuuteen. Hakukoneoptimointi on tärkeä osa strategiaa ottaen huomioon, että suurin osa suomalaisista hakee tietoa Internetin avulla. Strategiassa on korostettu, kuinka tärkeää sosiaalisten medioiden päivittäminen johdonmukaisesti ja jatkuvasti on, jotta se vetää puoleensa ja kiinnostaa kuluttajia.