Integrering av barn med specialbehov : en kvalitativ undersökning om vad som gynnar en framgångsrik integrering
Hellström, Sandra; Holm, Erika (2018)
Hellström, Sandra
Holm, Erika
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818809
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att undersöka vad som gynnar en framgångsrik integrering av barn med specialbehov. De centrala frågeställningarna är vilka olika skillnader det finns mellan olika verksamhetspunkter samt om respondenternas uppfattningar om framgångsrik integrering överensstämmer med vad litteraturen kring detta uppger.
Den teoretiska delen i examensarbetet tar upp historia, begreppet integrering, olika specialbehov som pedagoger vanligtvis kommer i kontakt med inom dagvård och skola samt tidigare forskning i ämnet.
Undersökningen utfördes genom kvalitativ metod och intervjuer med två barnträdgårdslärare och en speciallärare som kommer i kontakt med integrering i sitt arbete med barn med specialbehov.
Resultatet visade att information och kunskap kring specialbehov och diagnoser utgör grunden till en framgångsrik integrering. Undersökningen visade också att attityder och värderingar påverkar huruvida integreringen är framgångsrik eller ej. Både pedagogers och övriga barns attityder är viktiga i integrering av barn med specialbehov. The purpose of the bachelor’s thesis is to study what favors a successful integration of children with special needs. The main questions are what differences there are between different institutions and if the respondents’ opinions on successful integration agree with what literature states.
The theoretical part of the bachelor’s thesis covers the concept of integration, history, different kinds of special needs that pedagogues might face within day care and school and previous research on the subject.
The study is a qualitative research based on interviews with two kindergarten teachers and one special education teacher who in their work face integration of children with special needs.
The result shows that information and knowledge about special needs and diagnoses is the foundation of successful integration. The study also shows that attitudes and values affect whether the integration is successful or not. The attitudes of both pedagogues and other childrens are important in integration of children with special needs.
Den teoretiska delen i examensarbetet tar upp historia, begreppet integrering, olika specialbehov som pedagoger vanligtvis kommer i kontakt med inom dagvård och skola samt tidigare forskning i ämnet.
Undersökningen utfördes genom kvalitativ metod och intervjuer med två barnträdgårdslärare och en speciallärare som kommer i kontakt med integrering i sitt arbete med barn med specialbehov.
Resultatet visade att information och kunskap kring specialbehov och diagnoser utgör grunden till en framgångsrik integrering. Undersökningen visade också att attityder och värderingar påverkar huruvida integreringen är framgångsrik eller ej. Både pedagogers och övriga barns attityder är viktiga i integrering av barn med specialbehov.
The theoretical part of the bachelor’s thesis covers the concept of integration, history, different kinds of special needs that pedagogues might face within day care and school and previous research on the subject.
The study is a qualitative research based on interviews with two kindergarten teachers and one special education teacher who in their work face integration of children with special needs.
The result shows that information and knowledge about special needs and diagnoses is the foundation of successful integration. The study also shows that attitudes and values affect whether the integration is successful or not. The attitudes of both pedagogues and other childrens are important in integration of children with special needs.