Increasing Attendance Rates by Developing Game Events and Communication Tools : Case: Tampereen Pyrintö Basketball
Savino, Toni (2018)
Savino, Toni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli miesten Korisliiga-joukkue Tampereen Pyrintö ja työn tavoite oli tutkia, kuinka he voisivat kehittää ottelutapahtumiaan ja markkinointiaan, jotta kotiotteluiden katsojamääriä saataisiin nostettua ja niiden viihdearvoa parannettua.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka Pyrinnön fanit kokevat seuran sosiaalisen median markkinoinnin, mitä media- ja ottelutapahtumasisältöä he toivoisivat enemmän sekä mistä sosiaalisista medioista he toivoisivat saavan enemmän tietoa joukkueesta ja otteluista.
Teoriaosuuden alku sisältää markkinoinnin suunnittelun ja asiakassegmentoinnin. Lisäksi tarkasteltiin organisaatioiden viestintämenetelmiä, urheilumarkkinoinnin käytäntöjä ja toimintaperiaatteita sekä niiden toteuttamista Suomessa. Lopuksi tarkasteltiin sosiaalista mediaa, sen käyttöä markkinoinnin tukena ja sen hyödyntämistä nykypäivänä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella. Lomake julkaistiin sähköisenä Pyrinnön kotisivuilla ja sosiaalisissa medioissa ja siihen vastasi yhteensä 435 henkilöä.
Vastaukset antoivat tietoa Pyrinnön kannattajien mieltymyksistä sosiaalisen median ja ottelutapahtumien osalta sekä siitä, kuinka Pyrintö onnistuu tiedotuksessaan. Osia vastausdatasta analysoitiin myös keskenään, jolloin saatiin syvällisempää tietoa eri sukupuolten sekä seurasuhderyhmien toivomuksista ja preferensseistä.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka Pyrinnön fanit kokevat seuran sosiaalisen median markkinoinnin, mitä media- ja ottelutapahtumasisältöä he toivoisivat enemmän sekä mistä sosiaalisista medioista he toivoisivat saavan enemmän tietoa joukkueesta ja otteluista.
Teoriaosuuden alku sisältää markkinoinnin suunnittelun ja asiakassegmentoinnin. Lisäksi tarkasteltiin organisaatioiden viestintämenetelmiä, urheilumarkkinoinnin käytäntöjä ja toimintaperiaatteita sekä niiden toteuttamista Suomessa. Lopuksi tarkasteltiin sosiaalista mediaa, sen käyttöä markkinoinnin tukena ja sen hyödyntämistä nykypäivänä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella. Lomake julkaistiin sähköisenä Pyrinnön kotisivuilla ja sosiaalisissa medioissa ja siihen vastasi yhteensä 435 henkilöä.
Vastaukset antoivat tietoa Pyrinnön kannattajien mieltymyksistä sosiaalisen median ja ottelutapahtumien osalta sekä siitä, kuinka Pyrintö onnistuu tiedotuksessaan. Osia vastausdatasta analysoitiin myös keskenään, jolloin saatiin syvällisempää tietoa eri sukupuolten sekä seurasuhderyhmien toivomuksista ja preferensseistä.