Digitaalinen asiakaskokemus golfkentän markkinoinnissa : Case: Tawast Golf
Peltomaa, Maija-Leena (2018)
Peltomaa, Maija-Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818901
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää Tawast Golfin digitaalista asiakaskokemusta viestintäkanavien kautta. Tawast Golf on Hämeenlinnassa sijaitseva 18-reikäinen golfkenttä. Työn lopputuloksena yritykselle luodaan suunnitelma markkinointikanavista jokaiselle asiakassegmentille. Aihe on yritykselle ajankohtainen, sillä yritys asetti vuodelle 2018 tavoitteeksi ulkoisen viestinnän kehittämisen, ja koska viestintää ja tiedottamista ei tehdä yrityksessä kohdennetusti.
Tutkimuksen teoriaosuus perehtyy digitaaliseen asiakaskokemukseen asiakaspolun kautta. Asiakaspolku on tapa kuvata asiakkaan ostopäätösprosessia. Teoria koostuu asiakaskokemuksen lisäksi markkinointikanavien esittelystä ja perinteisten sekä digitaalisten markkinointikanavien vertailusta. Näiden pohjalta perehdyttiin kohdeyrityksessä käytössä oleviin viestintä kanaviin ja digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimusosassa toteutettiin asiakaskysely yrityksen asiakkaille. Kysely toteutettiin elokuussa 2018. Se lähetettiin 1150 asiakkaalle ja vastauksia siihen saatiin 171, jolloin vastausprosentti oli 14,86. Kysely toteutettiin sähköisesti SurveyMonkey -kyselytyökalulla. Asiakaskysely luotiin asiakaskokemuksen teoriaa hyväksi käyttäen ja yrityksen viestintäkanavat huomioon ottaen.
Kyselyn tuloksissa kävi ilmi, että yrityksen olisi syytä kohdentaa julkaisemiaan sisältöjä asiakassegmenttien mukaan. Kyselyn avulla selvisi, etteivät kaikki asiakkaat ole tyytyväisiä käytössä oleviin viestintä- ja markkinointikanaviin. Lopputuloksena työssä esitellään jokaiselle asiakassegmentille suunnitelma markkinointikanavista, joissa kyseisen asiakasryhmän asiakkaille tulisi viestiä.
Tutkimuksen teoriaosuus perehtyy digitaaliseen asiakaskokemukseen asiakaspolun kautta. Asiakaspolku on tapa kuvata asiakkaan ostopäätösprosessia. Teoria koostuu asiakaskokemuksen lisäksi markkinointikanavien esittelystä ja perinteisten sekä digitaalisten markkinointikanavien vertailusta. Näiden pohjalta perehdyttiin kohdeyrityksessä käytössä oleviin viestintä kanaviin ja digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimusosassa toteutettiin asiakaskysely yrityksen asiakkaille. Kysely toteutettiin elokuussa 2018. Se lähetettiin 1150 asiakkaalle ja vastauksia siihen saatiin 171, jolloin vastausprosentti oli 14,86. Kysely toteutettiin sähköisesti SurveyMonkey -kyselytyökalulla. Asiakaskysely luotiin asiakaskokemuksen teoriaa hyväksi käyttäen ja yrityksen viestintäkanavat huomioon ottaen.
Kyselyn tuloksissa kävi ilmi, että yrityksen olisi syytä kohdentaa julkaisemiaan sisältöjä asiakassegmenttien mukaan. Kyselyn avulla selvisi, etteivät kaikki asiakkaat ole tyytyväisiä käytössä oleviin viestintä- ja markkinointikanaviin. Lopputuloksena työssä esitellään jokaiselle asiakassegmentille suunnitelma markkinointikanavista, joissa kyseisen asiakasryhmän asiakkaille tulisi viestiä.