Kainuulaisen teemaillallisen tuotteistaminen ravintola Winebridgeen
Lahdelma, Heidi (2018)
Lahdelma, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818837
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa kainuulainen teemaillallinen toimeksiantona ravintola Winebridgeen ja toteuttaa se käytännössä. Tavoitteena oli kartoittaa tuotteistamista teoriassa ja tutustua tuotteistamisprosessin eri vaiheisiin, joita hyödynnettiin teemaillallisen tuotteistamisessa. Tavoitteena oli myös tutustua kainuulaiseen ruokaperinteeseen syvemmin ja sen pohjalta luoda teemaillalliseen nykypäivään ja ravintolaympäristöön sopiva kokonaisuus käyttäen lisänä tarinallisuutta. Työn tutkimuskysymyksinä olivat ”mitä on kainuulainen ruokaperinne?” ja ”miten tuotteistetaan teemaillallinen?”. Teoriaviitekehyksessä keskityttiin käsittelemään kysymyksiin vastaavia aihealueita, jotka samalla tukivat käytännön toteutusta eli teemaillallisen tuotteistamista ja toteutusta. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena käyttäen määrällistä tutkimusmenetelmää.
Teemaillalliseen osallistui 21 henkilöä, joista jokainen vastasi laadittuun kyselylomakkeeseen. Osanottajista suurin osa oli kiinnostunut tai osittain kiinnostunut suomalaisista ruokaperinteistä ja haluaisi ravintoloiden tarjoavan enemmän teemallisia perinneruokatapahtumia. Kainuulaiset ruokaperinteet olivat tutuimpia maakunnasta kotoisin oleville sekä muualta Pohjois-Suomesta tuleville ja osittain muualta tulleille. Mukana oli myös henkilöitä, joilla ei ollut aikaisempaa tietämystä aiheesta. Osallistujat kokivat menun, hintalaatu-suhteen sekä tarinallisuuden aika yksimielisesti onnistuneena. Suurin osa tulisi myös uudestaankin vastaavanlaiseen tilaisuuteen.
Kokonaisuudessaan illallinen oli onnistunut ja asiakkaat tyytyväisiä. Tämän otannan mukaan samankaltaisille teemallisille tapahtumille olisi kysyntää ja kiinnostusta koettiin myös muiden maakuntien ruokaperinteitä kohtaan. Tutkimuksen pätevyydestä ei ole varmuutta osallistujamäärän jäädessä vähäiseksi. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä suuremmalla osallistujamäärällä. Esimerkiksi lisäämällä markkinointia voitaisiin tavoittaa enemmän asiakkaita ja herättää kiinnosta. Tutkimusta voisi toteuttaa myös tuotteistamalla illallisia muiden maakuntien ruokaperinteitä hyödyntäen.
Teemaillalliseen osallistui 21 henkilöä, joista jokainen vastasi laadittuun kyselylomakkeeseen. Osanottajista suurin osa oli kiinnostunut tai osittain kiinnostunut suomalaisista ruokaperinteistä ja haluaisi ravintoloiden tarjoavan enemmän teemallisia perinneruokatapahtumia. Kainuulaiset ruokaperinteet olivat tutuimpia maakunnasta kotoisin oleville sekä muualta Pohjois-Suomesta tuleville ja osittain muualta tulleille. Mukana oli myös henkilöitä, joilla ei ollut aikaisempaa tietämystä aiheesta. Osallistujat kokivat menun, hintalaatu-suhteen sekä tarinallisuuden aika yksimielisesti onnistuneena. Suurin osa tulisi myös uudestaankin vastaavanlaiseen tilaisuuteen.
Kokonaisuudessaan illallinen oli onnistunut ja asiakkaat tyytyväisiä. Tämän otannan mukaan samankaltaisille teemallisille tapahtumille olisi kysyntää ja kiinnostusta koettiin myös muiden maakuntien ruokaperinteitä kohtaan. Tutkimuksen pätevyydestä ei ole varmuutta osallistujamäärän jäädessä vähäiseksi. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä suuremmalla osallistujamäärällä. Esimerkiksi lisäämällä markkinointia voitaisiin tavoittaa enemmän asiakkaita ja herättää kiinnosta. Tutkimusta voisi toteuttaa myös tuotteistamalla illallisia muiden maakuntien ruokaperinteitä hyödyntäen.