Productisation of web design services : streamlining the process of ordering and developing websites
Mäkelä, Eetu (2018)
Mäkelä, Eetu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa sen toimeksiantajan verkkosivustoja tarjoava palvelu tehostamalla verkkosivustojen tilaamista ja kehittämistä. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa helppokäyttöinen tilaus- ja kehittämisprosessi verkkosivustoille, joka suunniteltaisiin yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Prosessin täytyi myös olla toimeksiantajan jatkokehitettävissä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö lähestyi prosessin suunnittelua ja toteutusta ensin ihmislähtöisen suunnittelun ja sen käsittämien metodologioiden kautta, jonka jälkeen, käyttämällä hyödyksi laadullista tutkimusta, suunniteltiin ja toteutettiin verkkosivustojen tilaus- ja kehittämisprosessi.
Laadullinen tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe koostui tilauslomakkeen luomisesta, jonka pohjana käytettiin toimeksiantajan olemassa olevaa kokemusta ja tietotaitoa verkkosivustojen suunnittelusta, ja niiden toteuttamiseen vaadittavista pohjatiedoista, jotka asiakkaalta tulee kerätä. Neljä asiakasta täytti lomakkeen, ja heille toimitettiin ensimmäinen versio verkkosivustosta heidän tilauslomakkeellaan antamien tietojen perusteella, jonka jälkeen kerättiin palaute ja kokemukset lomakkeesta ja sen toimivuudesta. Seuraavassa vaiheessa luotiin kaksi tilauslomaketta, joista ensimmäinen pohjautui ensimmäiseen lomakkeeseen, ja sitä paranneltiin opinnäytetyön teoriaosuudessa saatujen oppien kautta. Toinen lomake pohjautui myös ensimmäiseen lomakkeeseen, mutta sen parantelu pohjautui ensimmäisestä lomakkeesta kerättyihin palautteisiin ja kokemuksiin. Tämän jälkeen kahdeksan asiakasta täyttivät lomakkeet, neljä asiakasta lomaketta kohden, ja heiltä kerättiin palautteet ja kokemukset tilauksen sekä sivuston ensimmäisen version toimituksen jälkeen.
Lopulta kolmannessa vaiheessa luotiin neljäs tilauslomake toisen vaiheen lomakkeiden palautteiden ja kokemusten perusteella, jonka täytti neljä asiakasta, ja joiden palautteet ja kokemukset kerättiin myös tilauksen sekä ensimmäisen sivustoversion jälkeen.
Näiden viimeisten palautteiden ja kokemusten analysoinnin perusteella todettiin opinnäytetyön onnistuneen tavoitteessaan luoda helppokäyttöinen tilaus- ja kehittämisprosessi verkkosivustoille, joskin palautteista ja kokemuksista havaittiin myös asiakkaiden halu henkilökohtaiseen, ihmistenväliseen viestintään tilauslomakkeen täyttämisen jälkeen. Havaintoa hyödynnettiin palvelun kehittämiseksi asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Opinnäytetyö lähestyi prosessin suunnittelua ja toteutusta ensin ihmislähtöisen suunnittelun ja sen käsittämien metodologioiden kautta, jonka jälkeen, käyttämällä hyödyksi laadullista tutkimusta, suunniteltiin ja toteutettiin verkkosivustojen tilaus- ja kehittämisprosessi.
Laadullinen tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe koostui tilauslomakkeen luomisesta, jonka pohjana käytettiin toimeksiantajan olemassa olevaa kokemusta ja tietotaitoa verkkosivustojen suunnittelusta, ja niiden toteuttamiseen vaadittavista pohjatiedoista, jotka asiakkaalta tulee kerätä. Neljä asiakasta täytti lomakkeen, ja heille toimitettiin ensimmäinen versio verkkosivustosta heidän tilauslomakkeellaan antamien tietojen perusteella, jonka jälkeen kerättiin palaute ja kokemukset lomakkeesta ja sen toimivuudesta. Seuraavassa vaiheessa luotiin kaksi tilauslomaketta, joista ensimmäinen pohjautui ensimmäiseen lomakkeeseen, ja sitä paranneltiin opinnäytetyön teoriaosuudessa saatujen oppien kautta. Toinen lomake pohjautui myös ensimmäiseen lomakkeeseen, mutta sen parantelu pohjautui ensimmäisestä lomakkeesta kerättyihin palautteisiin ja kokemuksiin. Tämän jälkeen kahdeksan asiakasta täyttivät lomakkeet, neljä asiakasta lomaketta kohden, ja heiltä kerättiin palautteet ja kokemukset tilauksen sekä sivuston ensimmäisen version toimituksen jälkeen.
Lopulta kolmannessa vaiheessa luotiin neljäs tilauslomake toisen vaiheen lomakkeiden palautteiden ja kokemusten perusteella, jonka täytti neljä asiakasta, ja joiden palautteet ja kokemukset kerättiin myös tilauksen sekä ensimmäisen sivustoversion jälkeen.
Näiden viimeisten palautteiden ja kokemusten analysoinnin perusteella todettiin opinnäytetyön onnistuneen tavoitteessaan luoda helppokäyttöinen tilaus- ja kehittämisprosessi verkkosivustoille, joskin palautteista ja kokemuksista havaittiin myös asiakkaiden halu henkilökohtaiseen, ihmistenväliseen viestintään tilauslomakkeen täyttämisen jälkeen. Havaintoa hyödynnettiin palvelun kehittämiseksi asiakkaiden toivomaan suuntaan.