Minne restonomit työllistyvät?
Lindholm, Frida (2018)
Lindholm, Frida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan koulutuksen opinto-ohjaaja Eija Reunanen. Työn tarkoituksena oli selvittää valmistuneiden restonomien kokemuksia restonomikoulutuksesta, urapolusta ja tulevaisuuden haaveista sekä mielipiteitä restonomibrändin tunnettuudesta. Tutkimuskysymyksinä olivat ’’Mihin restonomit työllistyvät valmistumisen jälkeen?’’ ja ’’Millaisia työelämävalmiuksia restonomikoulutus tarjoaa?’’. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä perehdyttiin erityisesti restonomikoulutuksen sisältöön sekä koulutuksen tarjoamiin työelämätaitoihin ja ammattiosaamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena soveltaen narratiivista tutkimusotetta. Haastattelut tehtiin kirjallisena sähköpostitse, joiden tulokset pidettiin luottamuksellisina.
Tutkimukseen vastasi yhteensä seitsemän valmistunutta restonomia. Haastateltavat valittiin erilaisten urapolkujen kautta tutkimukseen. Haastateltavat kokivat restonomikoulutuksen antavan parhaimmat työelämävalmiudet työharjoitteluista ja muista käytännönläheisistä tehtävistä sekä johtajuuteen liittyvistä kursseista. Haastateltavien urapolut alkoivat jo restonomiopintojen aikana, sekä jokainen toimi haastattelujen aikana koulutustaan vastaavissa tehtävissä. Tulevaisuuden haaveissa oli selkeästi esillä yrittäjyys sekä yleneminen korkeampiin esimies- tai asiantuntijatehtäviin. Haastateltavien mukaan restonomibrändin tunnettuus oli alalla hyvä, kun taas ulkopuolisten silmin restonomi nähtiin enemmän rivityöntekijän roolissa.
Tutkimuksen kokonaisluotettavuus on hyvä. Haastatteluihin vastasi odotettua vähemmän henkilöitä, mutta monipuolisten ja yksityiskohtaisten narratiivien ansiosta aineisto oli realistista ja antoisaa. Analysoinnin pohjalta rakennetut visuaaliset restonomiprofiilit kiteyttävät restonomikoulutuksen mahdollistamat monipuoliset ammattinimikkeet ja urapolut. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voidaan selvittää, onko tästä opinnäytetyöstä ollut apua restonomikoulutusta harkitsevien keskuudessa tai onko restonomibrändin tunnettuus parantunut.
Tutkimukseen vastasi yhteensä seitsemän valmistunutta restonomia. Haastateltavat valittiin erilaisten urapolkujen kautta tutkimukseen. Haastateltavat kokivat restonomikoulutuksen antavan parhaimmat työelämävalmiudet työharjoitteluista ja muista käytännönläheisistä tehtävistä sekä johtajuuteen liittyvistä kursseista. Haastateltavien urapolut alkoivat jo restonomiopintojen aikana, sekä jokainen toimi haastattelujen aikana koulutustaan vastaavissa tehtävissä. Tulevaisuuden haaveissa oli selkeästi esillä yrittäjyys sekä yleneminen korkeampiin esimies- tai asiantuntijatehtäviin. Haastateltavien mukaan restonomibrändin tunnettuus oli alalla hyvä, kun taas ulkopuolisten silmin restonomi nähtiin enemmän rivityöntekijän roolissa.
Tutkimuksen kokonaisluotettavuus on hyvä. Haastatteluihin vastasi odotettua vähemmän henkilöitä, mutta monipuolisten ja yksityiskohtaisten narratiivien ansiosta aineisto oli realistista ja antoisaa. Analysoinnin pohjalta rakennetut visuaaliset restonomiprofiilit kiteyttävät restonomikoulutuksen mahdollistamat monipuoliset ammattinimikkeet ja urapolut. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voidaan selvittää, onko tästä opinnäytetyöstä ollut apua restonomikoulutusta harkitsevien keskuudessa tai onko restonomibrändin tunnettuus parantunut.