Mobiilipelitestauksen tehostaminen Unity-ympäristössä
Toivonen, Aleksi (2018)
Toivonen, Aleksi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618302
Tiivistelmä
Peliteollisuus on nopeasti kasvava viihteen ala. Pelit kehittyvät jatkuvasti sisällöltään suuremmiksi, viihdyttävämmiksi ja laadukkaammiksi. Merkittävä osa laadun tavoittelua on pelien testaaminen. Testaamalla peleistä löydetään viat ja ne saadaan täten hiottua mahdollisimman toimivaksi ja viihdyttäväksi.
Toimeksiantaja Zaibatsu Interactive on Keski-Suomen suurin pelialan yritys. Zaibatsu tavoittelee peleissään mahdollisimman korkeaa laatua, joten pelien testaaminen perinpohjaisesti on heille tärkeää. Toimeksiantaja halusi tehostaa pelitestausprosessiaan erityisesti Unity-ympäristössä kehitettävissä projekteissa, sillä se on heidän pääasiallinen kehitysympäristönsä.
Toimeksiantajan testausprosessia tehostettiin kehittämistutkimuksen keinoin. Tutkimuksessa hankittiin taustatietoa pelitestauksesta yleisellä tasolla sekä erityisesti Unity-ympäristön tarjoamista työkaluista. Tämän lisäksi haastateltiin toimeksiantajan työntekijöitä heidän kokemuksistaan pelien testaamisesta.
Hankitun teorian ja haastattelujen pohjalta toimeksiantajalle kehitettiin Unity-ympäristössä toimiva ohjelmistopohjainen ratkaisu, joka tehostaa pelitestaamista Unity-peleissä. Ratkaisu on kokoelma työkaluja, jotka helpottavat tai nopeuttavat aikaisemmin käytettyjä testitoimenpiteitä, ja mahdollistavat kokonaan uudenlaisia menetelmiä hyödynnettäväksi toimeksiantajan testausprosessissa.
Kehittämistutkimuksesta saatiin hyödyllistä lisätietoa pelitestauksesta, ja kehityksen tuloksena syntyi toimiva työkalupaketti. Työkalut on helppo ottaa käyttöön uusissa projekteissa ja niiden arkkitehtuuri sallii jatkokehittämisen tulevaisuudessa.
Toimeksiantaja Zaibatsu Interactive on Keski-Suomen suurin pelialan yritys. Zaibatsu tavoittelee peleissään mahdollisimman korkeaa laatua, joten pelien testaaminen perinpohjaisesti on heille tärkeää. Toimeksiantaja halusi tehostaa pelitestausprosessiaan erityisesti Unity-ympäristössä kehitettävissä projekteissa, sillä se on heidän pääasiallinen kehitysympäristönsä.
Toimeksiantajan testausprosessia tehostettiin kehittämistutkimuksen keinoin. Tutkimuksessa hankittiin taustatietoa pelitestauksesta yleisellä tasolla sekä erityisesti Unity-ympäristön tarjoamista työkaluista. Tämän lisäksi haastateltiin toimeksiantajan työntekijöitä heidän kokemuksistaan pelien testaamisesta.
Hankitun teorian ja haastattelujen pohjalta toimeksiantajalle kehitettiin Unity-ympäristössä toimiva ohjelmistopohjainen ratkaisu, joka tehostaa pelitestaamista Unity-peleissä. Ratkaisu on kokoelma työkaluja, jotka helpottavat tai nopeuttavat aikaisemmin käytettyjä testitoimenpiteitä, ja mahdollistavat kokonaan uudenlaisia menetelmiä hyödynnettäväksi toimeksiantajan testausprosessissa.
Kehittämistutkimuksesta saatiin hyödyllistä lisätietoa pelitestauksesta, ja kehityksen tuloksena syntyi toimiva työkalupaketti. Työkalut on helppo ottaa käyttöön uusissa projekteissa ja niiden arkkitehtuuri sallii jatkokehittämisen tulevaisuudessa.