Insta Storiesin mahdollisuudet tapahtumien markkinoinnissa : Case: Summer Up -festivaali
Mikkonen, Suvi (2018)
Mikkonen, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919015
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä mahdollisuuksia Instagramin tarinatoiminnolla eli Insta Storiesilla on festivaalien markkinoinnissa ja miten sen eri toimintoja voidaan hyödyntää parhaiten. Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena toimeksiantajan Nelonen Media Liven järjestämälle Summer Up -festivaalille. Tavoitteena oli tutkia, minkälainen sisältö vetoaa erityisesti nuoreen kohderyhmään ja miten seuraajien sitoutuneisuus voidaan saavuttaa Insta Storiesin avulla.
Opinnäytetyön sisältö rakentuu johdatuksesta aiheeseen, miten digitalisaatio on muokannut perinteistä markkinointia ja mikä merkitys asiakkaiden sitouttamisella on. Ensimmäinen teoriaosuus koostuu sosiaalisesta mediasta, sisältöstrategiasta ja sosiaalisen median roolista tapahtumien markkinoinnissa sekä festivaalien ominaispiirteistä. Toisessa teoriaosuudessa syvennytään Instagramin tarinatoimintoon tarkemmin, sen eri toimintoihin sekä miten sitouttaa seuraajat. Tutkimusosiossa tarkastellaan tutkimusmenetelmiä, kokeilevaa kehittämistä sekä benchmarking-menetelmää. Tutkimukset toteutettiin Summer Up -festivaalin alkutilanteeseen ja benchmarkingiin sekä teoriaan pohjautuen. Tutkimusosiossa on näkyvillä kehittävien kokeilujen suunnitelmat sekä toteutuneiden kokeilujen tulokset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erityisesti kilpailut ja eri toiminnot, joihin osallistuminen oli seuraajille vaivatonta ja asuinpaikasta riippumatonta sitouttivat parhaiten. Tutkimustulokset osoittivat myös, että aito ja luonnollinen sisältö, johon voidaan samaistua sekä päivitysten jatkuvuus sitouttivat seuraajia. Tutkimustulosten pohjalta syntyi tuotos, jonka avulla voidaan Insta Storiesin eri toimintoja hyödyntäen saavuttaa nuoren kohderyhmän sitoutuneisuus sekä tehostaa festivaalien markkinointia. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Nelonen Media Livelle, joten luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyön sisältö rakentuu johdatuksesta aiheeseen, miten digitalisaatio on muokannut perinteistä markkinointia ja mikä merkitys asiakkaiden sitouttamisella on. Ensimmäinen teoriaosuus koostuu sosiaalisesta mediasta, sisältöstrategiasta ja sosiaalisen median roolista tapahtumien markkinoinnissa sekä festivaalien ominaispiirteistä. Toisessa teoriaosuudessa syvennytään Instagramin tarinatoimintoon tarkemmin, sen eri toimintoihin sekä miten sitouttaa seuraajat. Tutkimusosiossa tarkastellaan tutkimusmenetelmiä, kokeilevaa kehittämistä sekä benchmarking-menetelmää. Tutkimukset toteutettiin Summer Up -festivaalin alkutilanteeseen ja benchmarkingiin sekä teoriaan pohjautuen. Tutkimusosiossa on näkyvillä kehittävien kokeilujen suunnitelmat sekä toteutuneiden kokeilujen tulokset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että erityisesti kilpailut ja eri toiminnot, joihin osallistuminen oli seuraajille vaivatonta ja asuinpaikasta riippumatonta sitouttivat parhaiten. Tutkimustulokset osoittivat myös, että aito ja luonnollinen sisältö, johon voidaan samaistua sekä päivitysten jatkuvuus sitouttivat seuraajia. Tutkimustulosten pohjalta syntyi tuotos, jonka avulla voidaan Insta Storiesin eri toimintoja hyödyntäen saavuttaa nuoren kohderyhmän sitoutuneisuus sekä tehostaa festivaalien markkinointia. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Nelonen Media Livelle, joten luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.