Kannattaako enää? : Myöhäisiän laulunopetuksen suuntaviivoja
Tulkki, Viivi (2018)
Tulkki, Viivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
laulaminenAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919019
Tiivistelmä
Elinikäisen oppimisen periaatteen mukaan ihmisen elinkaareen kuuluu uusien asioiden oppimista niin muodollisissa kuin epämuodollisissakin yhteyksissä. Tavoitteellisia musiikin harrastamisen mahdollisuuksia tarjotaan pääsääntöisesti lapsille ja nuorille. Eläkeikäinen väestö pysyy terveenä ja elinvoimaisena aiempaa pidempään, ja monet haluavat aloittaa musiikkiharrastuksen ja laulutunneilla käymisen eläkevuosinaan.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin myöhäisiän laulunopetuksen erityispiirteitä. Teoreettisessa osuudessa esitellään myöhäisiän musiikkikasvatukseen liittyviä tutkimustuloksia. Työssä kuvataan myös kehon ja äänen ikääntymiseen liittyviä prosesseja. Toiminnallista osuutta raportoidaan ja esitellään havaintoja yli 60-vuotiaille oppijoille yleisessä kirjastossa järjestetyltä laulukurssilta. Myös osallistujien omia kokemuksia oppimisprosessista nostetaan esiin. Yhteenvedossa esitellään huomioon otettavia seikkoja ikääntyneiden laulunopetuksessa. Työssä sivutaan lyhyesti myös muutosta yleisten kirjastojen musiikkitoiminnassa.
Työtä voivat hyödyntää kaikki myöhäisikäisten kanssa työtä tekevät musiikkipedagogit ja erityisesti laulunopettajat.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin myöhäisiän laulunopetuksen erityispiirteitä. Teoreettisessa osuudessa esitellään myöhäisiän musiikkikasvatukseen liittyviä tutkimustuloksia. Työssä kuvataan myös kehon ja äänen ikääntymiseen liittyviä prosesseja. Toiminnallista osuutta raportoidaan ja esitellään havaintoja yli 60-vuotiaille oppijoille yleisessä kirjastossa järjestetyltä laulukurssilta. Myös osallistujien omia kokemuksia oppimisprosessista nostetaan esiin. Yhteenvedossa esitellään huomioon otettavia seikkoja ikääntyneiden laulunopetuksessa. Työssä sivutaan lyhyesti myös muutosta yleisten kirjastojen musiikkitoiminnassa.
Työtä voivat hyödyntää kaikki myöhäisikäisten kanssa työtä tekevät musiikkipedagogit ja erityisesti laulunopettajat.