Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiantuntijapalveluorganisaation uusasiakashankinta

Erkkilä, Riina (2018)

 
Avaa tiedosto
Erkkila_Riina.pdf (602.6Kt)
Lataukset: 


Erkkilä, Riina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kyselytutkimus yritys X:n työntekijöille. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritys X:n uusasiakashankinnan nykytila. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten uusasiakashankinta toteutui toimeksiantoyrityksessä. Lisäksi haluttiin selvittää mitä kehitysehdotuksia työntekijöillä oli koskien uusasiakashankintaa.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimus toteutettiin sähköisesti lomakehaastatteluna. Tutkimusta varten luotiin kyselylomake Google Forms -työkalun avulla. Kyselyyn vastasi 10 henkilöä, eli suurin osa yritys X:n myyntityötä tekevistä henkilöistä. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2018 touko-kesäkuun aikana.

Tutkimustulokset osoittavat, että kyselyyn vastannut yritys X:n työntekijäjoukko työskentelee myynnin parissa, he sijaitsevat seitsemällä eri paikkakunnalla ja heillä on keskimäärin useamman vuoden kokemus myyntityöstä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että yritys X:n työntekijöillä on melko yhtenäiset uusasiakashankintaprosessit. He etsivät liidejä digitaalisista kanavista siihen tarkoitettujen työkalujen avulla, kontaktoivat asiakas-yrityksiä puhelimitse, sähköpostilla ja sosiaalisen median kautta. Työntekijöillä on monia eri syitä tapaamisten sopimisen epäonnistumiseen, mutta suurimmat syyt koetaan johtuvan asioista, joihin myyntityötä tekevät henkilöt eivät voi vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Tutkimustulosten perusteella uusasiakashankinnassa kaivataan tukea konkreettisesti koko uusasiakashankintaprosessin läpi viemiseen, resursseja työntekemiseen ja lisää keskinäistä yhteistyötä. Kehitysehdotuksina vastauksissa on annettu monenlaisia asioita koskien esimerkiksi myyntihenkilöiden yhteistyön lisäämistä ja yhteisten prosessien selkeyttämistä. Omina kehitysehdotuksina ovat uusasiakashankintaprosessin kuvaaminen ja myynnin keskinäisen yhteistyön kehittäminen. Tutkimus antaa kokonaisuudessaan hyvän kuvan yritys X:n uusasiakashankinnan tilasta ja arvokasta tietoa yritys X:n työntekijöiden avun tarpeesta ja kehitysehdotuksista koskien uusasiakashankintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste