Hoitotyön kirjaamisen nykytila, kirjaamisessa tapahtuneet muutokset ja muutosjohtaminen hoitohenkilöstön kokemana
Holopainen, Maarit; Mäihäniemi, Tiina (2018)
Holopainen, Maarit
Mäihäniemi, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919076
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin hoitotyön kirjaamisen nykytilaa, kirjaamisessa tapahtuneita muutoksia sekä esimiesten muutosjohtamistaitoja liittyen hoitotyön kirjaamisen muutoksiin hoitohenkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusongelmia olivat: ”Miten hoitotyön kirjaaminen toteutuu tällä hetkellä?”, ”Miten hoitohenkilöstö kehittäisi hoitotyön kirjaamista?” ”Miten hoitohenkilöstö arvioi hoitotyön kirjaamisessa tapahtuneet muutokset?” ja ”Millaisina hoitohenkilöstö arvioi esimiestensä muutosjohtamistaidot hoitotyön kirjaamiseen liittyen?”. Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille kehitettäviä asioita hoitotyön kirjaamiskäytäntöihin liittyen. Lisäksi tavoitteena on antaa tietoa esimiehille, kuinka hoitohenkilöstö arvioi tulleensa johdetuksi hoitotyön kirjaamisessa tapahtuneiden muutosten yhteydessä, jotta esimiehet voisivat tulevaisuudessa kehittää omia muutosjohtamistaitojaan. Tavoitteena oli myös kirjaamisen laadun parantamisen kautta hoitotyön laadun ja potilasturvallisuuden paraneminen. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä ja aineisto kerättiin hoitohenkilöstöltä (n=177) sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli 31,6 % (n=56).
Tulosten mukaan hoitohenkilöstö näkee sähköisen kirjaamisen olevan nykypäivää. Suurin osa hoitohenkilöstä näkee sähköisen kirjaamistavan mahdollistavan laadukkaan kirjaamisen, siitäkin huolimatta, että potilastietojärjestelmissä koetaan olevan useita kirjaamista hankaloittavia tekijöitä. Hoitohenkilöstö kehittäisi kirjaamista luomalla yhtenäiset toimintatavat ja ohjeet kirjaamiseen, kouluttautumalla lisää ja parantamalla työyksiköidensä kirjaamisolosuhteita. Hoitotyön kirjaamisessa tapahtuneiden muutosten jälkeen kirjaamisen koetaan olevan aiempaa laadukkaampaa ja vievän enemmän aikaa. Esimiehen rooli muutosjohtajana kirjaamisen muutoksissa näyttäytyi suppeana ja osallistuminen käytännön muutostyöhön koettiin vähäiseksi. Parannettavaa esimiehen muutosjohtamisessa nähtiin esimerkiksi muutokseen liittyvän keskustelun ylläpitämisessä työyhteisössä, henkilöstön tukemisessa muutoksessa sekä palautteen antamisessa kirjaamisen toteutumisesta muutoksen jälkeen. Muutostyössä parhaiten esimiehet onnistuivat mahdollistamalla kirjaamiskoulutuksen ja siihen pääsyn.
Kirjaamiseen liittyvien yhtenäisten toimintatapojen kehittäminen ja läpikäyminen esimiehen johdolla on tärkeää. Hoitohenkilöstö tarvitsee kirjaamiseen liittyvää koulutusta erityisesti muutosten yhteydessä ja huomiota tulisi kiinnittää enemmän asiakaslähtöiseen kirjaamiseen. Kirjaamisen ajantasainen toteutus on suotavaa mahdollistaa riittävillä resursseilla työyksiköissä
Tulosten mukaan hoitohenkilöstö näkee sähköisen kirjaamisen olevan nykypäivää. Suurin osa hoitohenkilöstä näkee sähköisen kirjaamistavan mahdollistavan laadukkaan kirjaamisen, siitäkin huolimatta, että potilastietojärjestelmissä koetaan olevan useita kirjaamista hankaloittavia tekijöitä. Hoitohenkilöstö kehittäisi kirjaamista luomalla yhtenäiset toimintatavat ja ohjeet kirjaamiseen, kouluttautumalla lisää ja parantamalla työyksiköidensä kirjaamisolosuhteita. Hoitotyön kirjaamisessa tapahtuneiden muutosten jälkeen kirjaamisen koetaan olevan aiempaa laadukkaampaa ja vievän enemmän aikaa. Esimiehen rooli muutosjohtajana kirjaamisen muutoksissa näyttäytyi suppeana ja osallistuminen käytännön muutostyöhön koettiin vähäiseksi. Parannettavaa esimiehen muutosjohtamisessa nähtiin esimerkiksi muutokseen liittyvän keskustelun ylläpitämisessä työyhteisössä, henkilöstön tukemisessa muutoksessa sekä palautteen antamisessa kirjaamisen toteutumisesta muutoksen jälkeen. Muutostyössä parhaiten esimiehet onnistuivat mahdollistamalla kirjaamiskoulutuksen ja siihen pääsyn.
Kirjaamiseen liittyvien yhtenäisten toimintatapojen kehittäminen ja läpikäyminen esimiehen johdolla on tärkeää. Hoitohenkilöstö tarvitsee kirjaamiseen liittyvää koulutusta erityisesti muutosten yhteydessä ja huomiota tulisi kiinnittää enemmän asiakaslähtöiseen kirjaamiseen. Kirjaamisen ajantasainen toteutus on suotavaa mahdollistaa riittävillä resursseilla työyksiköissä