Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen toteutus kampaamoalan yrittäjälle : case: Salon HiusSali
Vennonen, Ronja (2018)
Vennonen, Ronja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919125
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin ja toteutin sosiaalisen median markkinointisuunnitelman Salossa toimivalle kampaamoalan yritykselle, Salon HiusSalille. Suunnitelmaan kuului keskeisenä osana loka-, marras- ja joulukuulle tehdyt markkinointikampanjat, joita mainostettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Kevätkaudelle tehtiin suuntaa antava suunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja pystyisi jatkamaan säännöllistä päivitystahtia.
Parturi-kampaamolle toteutettavan opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää yritykselle valittuja sosiaalisen median kanavia säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. Tavoitteena oli lisätä suunnitelmallisuuden kautta kampaamon sosiaalisen median kanavien näkyvyyttä ja tavoittavuutta, sekä saada lisää seuraajia. Tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää miten sosiaalisen median säännöllinen ja suunnitelmallinen päivittäminen vaikuttaa näkyvyyteen ja seuraajien määrään.
Työn tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelmat syksylle 2018, sekä suunnitelma keväälle 2019. Raporttia viimeistellessä Salon HiusSali oli kasvattanut seuraajamääräänsä Instagramissa, mutta Facebookissa tykkääjiä oli muutama vähemmän kuin aloittaessa. Suunniteltu blogin päivitystahti, yksi postaus viikossa, ei lopulta toimeksiantajan puolesta toteutunut.
Tuloksien perusteella Instagramissa ollaan menossa oikeaan suuntaan ja samaa linjaa kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin. Facebookissa yritys voisi jakaa vielä enemmän tykkääjiä osallistavia julkaisuja, kuten arvontoja tai mielipidekyselyitä. Toimeksiantajan kannattaa luopua yritysblogista, koska se vaatisi säännöllistä päivittämistä, eikä siihen ainakaan tällä hetkellä ollut toimeksiantajalla tarpeeksi resursseja.
Parturi-kampaamolle toteutettavan opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää yritykselle valittuja sosiaalisen median kanavia säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. Tavoitteena oli lisätä suunnitelmallisuuden kautta kampaamon sosiaalisen median kanavien näkyvyyttä ja tavoittavuutta, sekä saada lisää seuraajia. Tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää miten sosiaalisen median säännöllinen ja suunnitelmallinen päivittäminen vaikuttaa näkyvyyteen ja seuraajien määrään.
Työn tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelmat syksylle 2018, sekä suunnitelma keväälle 2019. Raporttia viimeistellessä Salon HiusSali oli kasvattanut seuraajamääräänsä Instagramissa, mutta Facebookissa tykkääjiä oli muutama vähemmän kuin aloittaessa. Suunniteltu blogin päivitystahti, yksi postaus viikossa, ei lopulta toimeksiantajan puolesta toteutunut.
Tuloksien perusteella Instagramissa ollaan menossa oikeaan suuntaan ja samaa linjaa kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin. Facebookissa yritys voisi jakaa vielä enemmän tykkääjiä osallistavia julkaisuja, kuten arvontoja tai mielipidekyselyitä. Toimeksiantajan kannattaa luopua yritysblogista, koska se vaatisi säännöllistä päivittämistä, eikä siihen ainakaan tällä hetkellä ollut toimeksiantajalla tarpeeksi resursseja.