Mikrostunder i möten : En guide om positiv pedagogik som perspektiv i mötet mellan personal och vårdnadshavare inom småbarnspedagogik
Larres, Jenni (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918993
Tiivistelmä
Yhteisöllinen ja positiivinen toimintakulttuuri ja sosiaaliset olosuhteet tukevat lapsen osallisuutta ja positiiviset tunteet tukevat myös oppimista. Positiivinen ilmapiiri varhaiskasvatuksessa sisältää normeja, arvoja ja odotuksia, jotta ihmiset tuntevat olevansa sosiaalisesti, henkisesti ja fyysisesti turvassa. Positiiviseen ilmapiiriin kuuluu lojaalisuus ja arvostus ja lapset, huoltajat ja henkilökunta työskentelevät yhdessä kehittääkseen ja toteuttaakseen yhteistä visiota. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa painotetaan huoltajien ja lasten osallisuutta. Espoon varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa oppimiskäsitystä täydentää positiivisen pedagogiikan näkökulma. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta positiivisen kohtaamisen hyödyistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on tuotekehittely ja tuote on opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Positiivisen kohtaamisen avulla voidaan edistää henkilökunnan ja huoltajien välistä yhteistyötä. Tuotteen avulla halutaan tarjota uutta näkökulmaa varhaiskasvatuksen työntekijöille, jossa positiivinen pedagogiikka on keskiössä. Tämä YAMK opinnäytetyö on tilaustyö Espoon kaupungin ruotsinkieliselle sivistystoimelle.