Lisätyn todellisuuden hyötypelin kehittäminen
Saarinen, Tatu-Pekka (2018)
Saarinen, Tatu-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli lisätyn todellisuuden hyötypelin kehittäminen hyödyntäen Unity-pelimoottorin Vuforia-työkalua ja erillistä NFC-teknologiaa. Opinnäytetyön aihe oli osa TAITE-hankkeen aikana toteutettua projektia, joka käsittelee MEMO-digisovelluksen kehittämistä ja palikoilla rakentamisen pelillistämistä terapiakäyttöön.
Työhön liittyvät käsitteet esitellään lyhyesti alkuosiossa. Sen jälkeen käydään läpi käytettyjen tekniikoiden toimintaa ja hankelähtöistä valintaprosessia. Tarkoituksena oli käsitellä, miksi tiettyihin rajauksiin päädyttiin esimerkiksi ohjelmien ja alustojen suhteen.
Valtaosa opinnäytetyöstä keskittyy MEMO-digisovelluksen käytännön toteutukseen ja sen osa-alueisiin, silmällä pitäen kohderyhmien vaatimuksia. Tärkeimpinä pelillisinä ominaisuuksina käsitellään käyttöliittymän intuitiivisuutta, animaatiota osana palikkateatterin teemaa, reaalimaailman rakentamisen simulointia ja tallennusominaisuuksia. Samalla käsitellään näiden ominaisuuksien yhteydessä ilmenneiden haasteiden ratkaisuprosessia ja pohditaan kriittisesti tehtyjä valintoja. Niiden yhteydessä tuodaan vaihtoehtoisia ratkaisuja esille. Lisätyn todellisuuden tekniikka käsitellään omana alueenaan ja puretaan siihen käytetyn Vuforia-työkalun suljettua koodia ominaisuuksien testaamisen perusteella. Varsinaisen sovelluksen lisäksi mukaan tuodaan fyysiset NFC-palikat, niiden sisältämän datan rakenne ja sen käsittely viimeisessä osiossa.
Työhön liittyvät käsitteet esitellään lyhyesti alkuosiossa. Sen jälkeen käydään läpi käytettyjen tekniikoiden toimintaa ja hankelähtöistä valintaprosessia. Tarkoituksena oli käsitellä, miksi tiettyihin rajauksiin päädyttiin esimerkiksi ohjelmien ja alustojen suhteen.
Valtaosa opinnäytetyöstä keskittyy MEMO-digisovelluksen käytännön toteutukseen ja sen osa-alueisiin, silmällä pitäen kohderyhmien vaatimuksia. Tärkeimpinä pelillisinä ominaisuuksina käsitellään käyttöliittymän intuitiivisuutta, animaatiota osana palikkateatterin teemaa, reaalimaailman rakentamisen simulointia ja tallennusominaisuuksia. Samalla käsitellään näiden ominaisuuksien yhteydessä ilmenneiden haasteiden ratkaisuprosessia ja pohditaan kriittisesti tehtyjä valintoja. Niiden yhteydessä tuodaan vaihtoehtoisia ratkaisuja esille. Lisätyn todellisuuden tekniikka käsitellään omana alueenaan ja puretaan siihen käytetyn Vuforia-työkalun suljettua koodia ominaisuuksien testaamisen perusteella. Varsinaisen sovelluksen lisäksi mukaan tuodaan fyysiset NFC-palikat, niiden sisältämän datan rakenne ja sen käsittely viimeisessä osiossa.