Muotoilun menetelmien käyttö kurssisuunnittelussa kansalaisopistossa
Kormano-Suokko, Johanna (2018)
Lataukset:
Kormano-Suokko, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019177
Tiivistelmä
Työn tavoite oli tuottaa muotoilun menetelmistä suositukset kansalais-opiston kurssisuunnitteluun. Suunnittelun painopiste on pehmeiden materiaalien käsityöaiheen kurssisuunnittelussa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työelämän kehittämistyö. Kirjoittaja on toiminut kansalaisopiston vaateompelun tuntiopettajana vuodesta 2005. Kurssien suunnittelutyö ja kurssien toteutumisen arvioiminen on ollut haasteellista.
Muotoilun menetelmillä on hankittu käyttäjätietoa, muodostettu asiakas-profiilit, havainnoitu käyttäjien toimintaa ja haastateltu kansalaisopiston asiantuntijoita. Tietoa käyttäjistä on löytynyt kyselyistä, havainnoinnista sekä työkokemuksesta. Työssä on huomioitu vapaan sivistystyön tavoite aktiivisesta kansalaisesta. Käsityön merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnin lähteenä on tarkasteltu väitöskirjojen ja artikkeleiden avulla.
Toimeksiantaja Valkeakoski-opisto on ollut kiinnostunut kurssisuunnittelun menetelmistä, opiskelijan palvelupolusta sekä kurssin tavoitteiden toteutumisen varmistamisesta. Tämä opinnäyte esittelee palvelupolun, joka koostuu opiskelijan yksittäisen kurssin palvelutuokioista.
Tuloksista ilmenee muotoiluajattelun merkittävyys kurssisuunnittelussa. Systemaattinen käyttäjätiedon keruu erilaisin menetelmin on avain kurssien toteutumiseen ja menestymiseen. Muotoiluajattelu palvelee laajasti kansalaisopiston toimintaa ja on edellytys asiakkaan aikakaudella.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työelämän kehittämistyö. Kirjoittaja on toiminut kansalaisopiston vaateompelun tuntiopettajana vuodesta 2005. Kurssien suunnittelutyö ja kurssien toteutumisen arvioiminen on ollut haasteellista.
Muotoilun menetelmillä on hankittu käyttäjätietoa, muodostettu asiakas-profiilit, havainnoitu käyttäjien toimintaa ja haastateltu kansalaisopiston asiantuntijoita. Tietoa käyttäjistä on löytynyt kyselyistä, havainnoinnista sekä työkokemuksesta. Työssä on huomioitu vapaan sivistystyön tavoite aktiivisesta kansalaisesta. Käsityön merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnin lähteenä on tarkasteltu väitöskirjojen ja artikkeleiden avulla.
Toimeksiantaja Valkeakoski-opisto on ollut kiinnostunut kurssisuunnittelun menetelmistä, opiskelijan palvelupolusta sekä kurssin tavoitteiden toteutumisen varmistamisesta. Tämä opinnäyte esittelee palvelupolun, joka koostuu opiskelijan yksittäisen kurssin palvelutuokioista.
Tuloksista ilmenee muotoiluajattelun merkittävyys kurssisuunnittelussa. Systemaattinen käyttäjätiedon keruu erilaisin menetelmin on avain kurssien toteutumiseen ja menestymiseen. Muotoiluajattelu palvelee laajasti kansalaisopiston toimintaa ja on edellytys asiakkaan aikakaudella.