Tarina elintarvikealalla : Pieni silmäys tarinoihin, joita nyt kerrotaan
Kurko, Noora (2018)
Kurko, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, kuinka tarinankerronta, tarinallistaminen ja sisältömarkkinointi toimivat elintarvikealalla. Tavoitteena on saada selville, miten yritykset hyödyntävät tarinankerrontaa lisäarvon tuottajana ja minkälaisia tarinoita yritykset käyttävät. Tutkimusta varten on haastateltu neljää yritystä, jotka kertovat omista tarinankerronnan keinoistaan ja luomistaan sisällöistä. Haastateltavat yritykset valittiin sisältöjen perusteella, mutta huomioon on otettu myös yrityksen koko ja yrityksen valmistamat tuotteet, jotta tarinat ja luodut sisällöt eivät olisi liian samanlaisia.
Tuloksista käy ilmi, että yrityksen historia ja perustamistarina ovat suosittuja inspiraation lähteitä sisältöjen aiheisiin. Myös maailman eri kulttuureita, paikalliskulttuuria ja perinteitä käytetään paljon, sillä kuluttajat arvostavat niitä. Työntekijät tuovat sekä inspiraatiota että uusia ideoita sisältöihin ja yritykset jopa kannustavat uusien ideoiden kehittämiseen. Ihmiset, joita haastateltiin, työskentelivät pääosin median ja viestinnän parissa, mutta mukana oli myös ravintolapäällikkö ja toimitusjohtaja. Elintarvikealalla suosituimpia sisältöjä ovat reseptit, mutta yritykselle on hyötyä tehdä myös sisältöjä, jotka joko vastaavat kuluttajien kysymyksiin tai jotka tuovat tuotteelle lisäarvoa.
Nykyään tarinoiden käyttöä ei voi välttää, mikäli yritys haluaa erottua kilpailijoistaan. Ulkomailla tämä on huomattu ja ulkomaille tähtäävän suomalaisen yrityksen on kerrottava tarinaa, jos haluaa menestyä. Suomessa on vieläkin yrityksiä, jotka eivät historiaansa lukuun ottamatta kerro tarinaa tai luo kuluttajille sisältöjä, jotka erottaisivat heidät tuottajasta, joka tekee samankaltaisia tuotteita.
Tuloksista käy ilmi, että yrityksen historia ja perustamistarina ovat suosittuja inspiraation lähteitä sisältöjen aiheisiin. Myös maailman eri kulttuureita, paikalliskulttuuria ja perinteitä käytetään paljon, sillä kuluttajat arvostavat niitä. Työntekijät tuovat sekä inspiraatiota että uusia ideoita sisältöihin ja yritykset jopa kannustavat uusien ideoiden kehittämiseen. Ihmiset, joita haastateltiin, työskentelivät pääosin median ja viestinnän parissa, mutta mukana oli myös ravintolapäällikkö ja toimitusjohtaja. Elintarvikealalla suosituimpia sisältöjä ovat reseptit, mutta yritykselle on hyötyä tehdä myös sisältöjä, jotka joko vastaavat kuluttajien kysymyksiin tai jotka tuovat tuotteelle lisäarvoa.
Nykyään tarinoiden käyttöä ei voi välttää, mikäli yritys haluaa erottua kilpailijoistaan. Ulkomailla tämä on huomattu ja ulkomaille tähtäävän suomalaisen yrityksen on kerrottava tarinaa, jos haluaa menestyä. Suomessa on vieläkin yrityksiä, jotka eivät historiaansa lukuun ottamatta kerro tarinaa tai luo kuluttajille sisältöjä, jotka erottaisivat heidät tuottajasta, joka tekee samankaltaisia tuotteita.