Premium-matkailijat kohderyhmänä : kansainvälisten asiakasprofiilien luominen Leville
Daniel, Anna; Kaustinen, Taru (2018)
Daniel, Anna
Kaustinen, Taru
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019219
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli määrittää Levin kansainvälisten premium-matkailijoiden asiakasprofiilit. Työ tehtiin toimeksiantona Levin Alppitalot Oy:n suunnitteilla olevalle hotellille. Tarkasti rajatun kohderyhmän asiakasprofiilit auttavat toimeksiantajaa kohdentamaan markkinointinsa esimerkiksi alan messuilla ja ne antavat suuntaviivat tilojen ja palveluiden suunnittelun tueksi. Prosessissa käytettiin tutkimusmenetelminä kvalitatiivista asiantuntijahaastattelua ja kvantitatiivista sähköistä kyselyä. Työn ulkopuolelle rajattiin hotellin liiketoimintasuunnitelma, sillä profiilien luominen on vasta osa hotellin liiketoimintasuunnitelman markkinointiosuuden pohjatyötä.
Asiantuntijahaastatteluista saatujen vastauksien perusteella hahmotettiin, millainen on Levin kansainvälinen premium-matkailija. Sähköisellä kyselyllä taas tarkennettiin mitä kyseiset matkailijat odottavat majoituskohteelta ja sen palveluilta. Tutkimustuloksena tulevalle hotellille määritettiin kolme premium-matkailijoiden asiakasprofiilia. Levin kansainvälisillä premium-matkailijoilla on eroavaisuuksia lähtömaiden ja palvelumieltymysten lisäksi muun muassa siinä, millaisia aktiviteetteja kukin profiilin edustaja haluaa kohteessa tehdä.
Työssä oli haastava määritellä premiumia, koska siitä on vaikea löytää riittävän pätevää lähdemateriaalia. Matkailualan toimijoiden haasteena on vaihteleva asiakaskunta, joiden käsitys premiumista muuntautuu jatkuvasti. Premiumia ei ole pelkkä hintataso ja siihen vaikuttaa ympäröivien tekijöiden lisäksi matkailijoiden omat kokemukset ja arvomaailma. Jatkotutkimuksena tulisi selvittää maittain ja yksityiskohtaisemmin premium-matkailijoiden tarpeita. Mielenkiintoista olisi myös selvittää matkailijoiden näkökulmasta premium-matkailun merkitystä. Näiden lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia myös maittain luksusmatkailijoiden odotuksia ja toiveita matkailukohteesta.
Asiantuntijahaastatteluista saatujen vastauksien perusteella hahmotettiin, millainen on Levin kansainvälinen premium-matkailija. Sähköisellä kyselyllä taas tarkennettiin mitä kyseiset matkailijat odottavat majoituskohteelta ja sen palveluilta. Tutkimustuloksena tulevalle hotellille määritettiin kolme premium-matkailijoiden asiakasprofiilia. Levin kansainvälisillä premium-matkailijoilla on eroavaisuuksia lähtömaiden ja palvelumieltymysten lisäksi muun muassa siinä, millaisia aktiviteetteja kukin profiilin edustaja haluaa kohteessa tehdä.
Työssä oli haastava määritellä premiumia, koska siitä on vaikea löytää riittävän pätevää lähdemateriaalia. Matkailualan toimijoiden haasteena on vaihteleva asiakaskunta, joiden käsitys premiumista muuntautuu jatkuvasti. Premiumia ei ole pelkkä hintataso ja siihen vaikuttaa ympäröivien tekijöiden lisäksi matkailijoiden omat kokemukset ja arvomaailma. Jatkotutkimuksena tulisi selvittää maittain ja yksityiskohtaisemmin premium-matkailijoiden tarpeita. Mielenkiintoista olisi myös selvittää matkailijoiden näkökulmasta premium-matkailun merkitystä. Näiden lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia myös maittain luksusmatkailijoiden odotuksia ja toiveita matkailukohteesta.