Käyttöoppaan luominen ohjelmointityökalulle : case Pepper
Kyei, Micky (2018)
Kyei, Micky
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli luoda matalan kynnyksen käyttöopas koulun juuri ostaman Pepper-robotin ohjelmointia varten. Käyttöopas luotiin Choregraphe-ohjelmointityökalua varten. Opinnäytetyössä tutkittiin myös tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoiden kiinnostusta robotiikkaa kohti käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää matalan kynnyksen käyttöopas Choregraphe ohjelmointityökalulle, jota voidaan hyödyntää myös tietojenkäsittelyn ulkopuolella. Opinnäytetyössä pohditaan robotiikan opiskelun hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin käyttöopas, joka on Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vapaassa käytössä. Käyttöopas luotiin siten, että opiskelijat, joilla ei ole kokemusta ohjelmoinnista, pystyvät ohjelmoimaan Pepper-robottia seuraamalla käyttöopasta.
Opinnäytetyössä tutkittiin oppilaiden kiinnostusta robotiikkaa kohti. Opiskelijoiden kiinnostus oli yllättävän suuri. Opiskelijat ovat selkeästi kiinnostuneita robotiikasta ja uskovat robotiikan tuntemuksen auttavan heitä työelämässä. Käyttöoppaasta tuli odotettua yksinkertaisempi. Sen sisällön laajentaminen voi olla tarpeen.
Työssä tarkastellaan myös robotiikan historiaa ja sen kehitystä. Opinnäytetyö tutkii kuinka erityisesti palvelurobotit ovat kehittyneet ja mitä mahdollisuuksia niillä on eri aloilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää matalan kynnyksen käyttöopas Choregraphe ohjelmointityökalulle, jota voidaan hyödyntää myös tietojenkäsittelyn ulkopuolella. Opinnäytetyössä pohditaan robotiikan opiskelun hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin käyttöopas, joka on Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vapaassa käytössä. Käyttöopas luotiin siten, että opiskelijat, joilla ei ole kokemusta ohjelmoinnista, pystyvät ohjelmoimaan Pepper-robottia seuraamalla käyttöopasta.
Opinnäytetyössä tutkittiin oppilaiden kiinnostusta robotiikkaa kohti. Opiskelijoiden kiinnostus oli yllättävän suuri. Opiskelijat ovat selkeästi kiinnostuneita robotiikasta ja uskovat robotiikan tuntemuksen auttavan heitä työelämässä. Käyttöoppaasta tuli odotettua yksinkertaisempi. Sen sisällön laajentaminen voi olla tarpeen.
Työssä tarkastellaan myös robotiikan historiaa ja sen kehitystä. Opinnäytetyö tutkii kuinka erityisesti palvelurobotit ovat kehittyneet ja mitä mahdollisuuksia niillä on eri aloilla.