Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Enston messuprojektien kehittäminen

Patey, Katariina (2018)

Avaa tiedosto
Patey_Katariina.pdf (1.188Mt)
Lataukset: 


Patey, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli Enstossa havaittu tarve kehittää messuprojekteja. Messuprojektien nähtiin vievän paljon resursseja, ja vaativan suuria taloudellisia panostuksia, mutta niiden tuloksia tai vaikuttavuutta ei kuitenkaan pystytty riittävän selkeästi osoittamaan. Haasteena nähtiin myös keväällä 2017 lanseeratun uuden liiketoimintastrategian tavoitteiden toteuttaminen messuilla.

Opinnäytetyössä messuja kuvataan osana tapahtumamarkkinointia, jolle on ominaista tapahtuman ja markkinoinnin yhdistäminen. Messujen toteuttamista käsitellään erityisesti projektinhallinnan näkökulmasta. Messujen organisointi vaatii projektimaista työskentelyä, jolle on ominaista rajattu laajuus ja aikataulu, rajalliset resurssit sekä ennalta määritelty budjetti.

Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten messuprojekteja tulisi kehittää. Tähän tutkimusongelmaan pyrittiin löytämään vastaus teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin tammikuussa 2018. Haastatteluissa selvitettiin messuprojektitiimin jäsenten näkemyksiä Jyväskylän messuprojektin toteuttamisesta, ja projektissa ilmenneistä kehittämistarpeista.

Tutkimustulosten perusteella päädyttiin johtopäätökseen, että Enstossa tulisi kehittää erityisesti messuprojektien hallintaa ja projektijohtamista. Messuprojektit tulisi nähdä yhtenä kokonaisuutena, jolle määritellään selkeät tavoitteet Enston liiketoimintastrategian pohjalta. Jokaista messuosallistumista tulisi arvioida strategisten tavoitteiden näkökulmasta. Messujen tuloksia tulisi mitata, jotta niiden vaikutuksia liiketoimintaan voidaan arvioida.

Kehittämisehdotuksena messuprojektien hallintaan määriteltiin selkeä prosessi, joka ohjaa projektin etenemistä ja määrittelee vastuualueet. Messuprojektien strategianmukaisuus voidaan varmistaa messuprojektisalkun hallinnasta vastaavan ohjausryhmän avulla. Tavoitteena on näiden kehittämisehdotusten ja messuohjeistuksen pohjalta, lisätä messuprojektien tuloksellisuutta, ja vahvistaa messujen roolia Enston liiketoimintastrategian toteuttajana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste