Peliprojektin taustajärjestelmät osana pelikokonaisuutta
Väisänen, Ville (2018)
Väisänen, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019368
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Unity-pelimoottoriin perustuvan peliprojektin taustajärjestelmien toimintaa, merkitystä sekä vaikutusta osana toimivaa monipuolista pelikokonaisuutta. Opinnäytetyön tutkimus syventyy tarkasti peliprojektin järjestelmien tehtäviin ja tehokkaan toiminnan vaatimuksiin. Vaatimuskriteereiksi käyttäjäystävälliselle pelaajakokemukselle muodostuivat menujärjestelmän yksinkertaisuus, nopeus sekä pelaajan häiritsemättömyys. Taustajärjestelmien oikeanmukaisen suunnittelun sekä toteutuksen avulla pelin viihdyttävyys nousee arvossaan immersion avulla. Immersio vaikuttaa pelaajan syventyneisyyteen ympäröivään sisältöön kasvattaen pelaajan elämystä sekä pelikokemusta.
Samalla tutkimus käsittelee tallennus- ja latausmenetelmien käyttötapoja yksittäisten menetelmien positiiviset ja negatiiviset puolet huomioon otettuna sekä tutkii peliprojektin tiedonhallinnan tarpeita löytääkseen tehokkaimmat metodit sekä kokonaisuuden monipuolista tiedonhallintajärjestelmää varten. Unity-peliprojektissa tallennusmetodeja on useita käytettävänä, jolloin monia metodeja samanaikaisesti käytettäessä hyödynnetään yksittäisen metodin tuomat hyvät ominaisuudet sekä ehkäistään negatiiviset vaikutukset, jonka seurauksena voidaan peliprojektiin luoda turvallinen, tehokas sekä monipuolisesti toimiva tiedonhallintajärjestelmä.
Opinnäytetyössä tutkitaan aluksi pelin taustajärjestelmien toimintaa sekä taustajärjestelmien luomaa vaikutusta pelikokonaisuuteen aluksi menujärjestelmää tarkastellen. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan muita taustajärjestelmiä, kuten asetuksien hallintaa sekä navigaatiojärjestelmää. Taustajärjestelmistä tutkimus siirtyy tiedon hallintaan, tallennukseen sekä lataukseen. Tiedonhallintaa seuraavassa osassa tarkastellaan käytännön työn rakennetta, sisältöä, ominaisuuksia sekä toimintoja. Lopuksi viimeisessä osassa opinnäytetyö päättyy tietoon tavoitteen täyttymisestä, projektin haasteista, sekä saadusta kokemuksesta.
Päätuloksena käytännön tuotos toteutui täysin toimeksiantajan suunnitellun toimeksiannon vaatimuksien mukaisesti. Toimeksiantaja Kamina Dimension jatkaa pelikokonaisuuden työstämistä käyttäen opinnäytetyön käytännön tuotosta mukana tulevassa pelissään MindSeizessä. Käytännön tuotoksen visuaalisuus muuttuu mahdollisesti toteutetusta ulkomuodostaan pelin kehittyessä.
Samalla tutkimus käsittelee tallennus- ja latausmenetelmien käyttötapoja yksittäisten menetelmien positiiviset ja negatiiviset puolet huomioon otettuna sekä tutkii peliprojektin tiedonhallinnan tarpeita löytääkseen tehokkaimmat metodit sekä kokonaisuuden monipuolista tiedonhallintajärjestelmää varten. Unity-peliprojektissa tallennusmetodeja on useita käytettävänä, jolloin monia metodeja samanaikaisesti käytettäessä hyödynnetään yksittäisen metodin tuomat hyvät ominaisuudet sekä ehkäistään negatiiviset vaikutukset, jonka seurauksena voidaan peliprojektiin luoda turvallinen, tehokas sekä monipuolisesti toimiva tiedonhallintajärjestelmä.
Opinnäytetyössä tutkitaan aluksi pelin taustajärjestelmien toimintaa sekä taustajärjestelmien luomaa vaikutusta pelikokonaisuuteen aluksi menujärjestelmää tarkastellen. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan muita taustajärjestelmiä, kuten asetuksien hallintaa sekä navigaatiojärjestelmää. Taustajärjestelmistä tutkimus siirtyy tiedon hallintaan, tallennukseen sekä lataukseen. Tiedonhallintaa seuraavassa osassa tarkastellaan käytännön työn rakennetta, sisältöä, ominaisuuksia sekä toimintoja. Lopuksi viimeisessä osassa opinnäytetyö päättyy tietoon tavoitteen täyttymisestä, projektin haasteista, sekä saadusta kokemuksesta.
Päätuloksena käytännön tuotos toteutui täysin toimeksiantajan suunnitellun toimeksiannon vaatimuksien mukaisesti. Toimeksiantaja Kamina Dimension jatkaa pelikokonaisuuden työstämistä käyttäen opinnäytetyön käytännön tuotosta mukana tulevassa pelissään MindSeizessä. Käytännön tuotoksen visuaalisuus muuttuu mahdollisesti toteutetusta ulkomuodostaan pelin kehittyessä.