Selvitys Turun koulukuraattorien työstä : toimenkuvat ja kehittämistarpeet
Blomberg, Sara; Lintula, Jere; Vainoranta, Katri (2018)
Blomberg, Sara
Lintula, Jere
Vainoranta, Katri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänantona oli tehdä selvitys Turun kaupungin koulukuraattorien työstä sekä sen toimenkuvista ja kehittämistarpeista. Toimeksiantajana oli Turun ammattikorkeakoulu, joka pyrkii hyödyntämään selvityksen tuloksia suunnitellessaan toiminnallisten menetelmien kursseja koulukuraattorin työnkuvaa ajatellen. Aineistonkeruu suoritettiin yhdeksänä teemahaastatteluna kevään ja kesän 2018 aikana. Haastatteluja suoritettiin peruskoulun ala- ja yläkoulun, ammatillisen koulun ja lukion koulukuraattoreiden kanssa. Haastatteluista esiin tulleista tiedoista kirjoitettiin johtopäätökset tutkimukselle. Koulukuraattorien työstä ja sen toimenkuvista kerättiin runsas ja laajahko tietoperusta.
Työnkuvan kehittämisestä nousi esiin resurssipula yhteisöllisessä ja ennaltaehkäisevässä työssä sekä ajankohtaisten asioiden päivittämisessä. Lisäksi toivottiin enemmän työparityöskentelyä, säännöllisiä työnantajan kustantamia lisäkoulutuksia sekä koulukuraattorien kesken järjestettävää yhteissuunnitteluaikaa. Kriisisuunnitelmiin ja koulujen yleisiin käytänteisiin kaivattiin yhteneväisyyttä sekä toivottiin työnantajan tarjoavan kriisikoulutusta. Kehitettäväksi asiaksi koettiin myös opettajien tietoisuuden kasvattaminen koulukuraattorien työnkuvasta ja alan lainsäädännöstä. Byrokratia koettiin turhan kuormittavana ja aikaa vievänä asiana työn ohessa. Lisäksi kehitysideaksi nousi hyvinvointiosio yläkoulun opetussuunnitelmaan, jonka sisällön rakentaminen ja tuntien vetäminen olisi oppilashuollon vastuulla.
Turun ammattikorkeakoulun toiminnallisten menetelmien opetus koettiin hyvänä asiana koulukuraattorin työtä ajatellen. Haastateltavat koulukuraattorit lähettivät kehitysterveiset kurssien sisällöistä, miten opintoja voisi kohdentaa enemmän koulukuraattorin työnkuvaa vastaavaksi. Yksilötyöskentelytaidot ja lyhytterapiamenetelmät koettiin koulukuraattorin työssä vahvuutena. Myös koulumaailman, lastensuojelun ja alaan liittyvien lakien tuntemusta sekä mielenterveys- ja päihdetyön osaaminen työssä nousivat esiin. Teoreettisen viitekehyksen, kuten käyttöteorioiden tuntemista, kasvatus- ja kehityspsykologian opintoja ja oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden tiedostamista korostettiin. Lisäksi esiin tuotiin taitoja osata seurata ja hankkia tietoa yhteiskunnan muutoksista, jotka vaikuttavat koulumaailmaan. Koulukuraattorin työssä koulukuraattorien mukaan tarvitaan myös taitoa perheen kanssa työskentelemiseen ja palveluiden tuntemista sekä palveluohjausta.
Työnkuvan kehittämisestä nousi esiin resurssipula yhteisöllisessä ja ennaltaehkäisevässä työssä sekä ajankohtaisten asioiden päivittämisessä. Lisäksi toivottiin enemmän työparityöskentelyä, säännöllisiä työnantajan kustantamia lisäkoulutuksia sekä koulukuraattorien kesken järjestettävää yhteissuunnitteluaikaa. Kriisisuunnitelmiin ja koulujen yleisiin käytänteisiin kaivattiin yhteneväisyyttä sekä toivottiin työnantajan tarjoavan kriisikoulutusta. Kehitettäväksi asiaksi koettiin myös opettajien tietoisuuden kasvattaminen koulukuraattorien työnkuvasta ja alan lainsäädännöstä. Byrokratia koettiin turhan kuormittavana ja aikaa vievänä asiana työn ohessa. Lisäksi kehitysideaksi nousi hyvinvointiosio yläkoulun opetussuunnitelmaan, jonka sisällön rakentaminen ja tuntien vetäminen olisi oppilashuollon vastuulla.
Turun ammattikorkeakoulun toiminnallisten menetelmien opetus koettiin hyvänä asiana koulukuraattorin työtä ajatellen. Haastateltavat koulukuraattorit lähettivät kehitysterveiset kurssien sisällöistä, miten opintoja voisi kohdentaa enemmän koulukuraattorin työnkuvaa vastaavaksi. Yksilötyöskentelytaidot ja lyhytterapiamenetelmät koettiin koulukuraattorin työssä vahvuutena. Myös koulumaailman, lastensuojelun ja alaan liittyvien lakien tuntemusta sekä mielenterveys- ja päihdetyön osaaminen työssä nousivat esiin. Teoreettisen viitekehyksen, kuten käyttöteorioiden tuntemista, kasvatus- ja kehityspsykologian opintoja ja oppimisvaikeuksien ja kehityshäiriöiden tiedostamista korostettiin. Lisäksi esiin tuotiin taitoja osata seurata ja hankkia tietoa yhteiskunnan muutoksista, jotka vaikuttavat koulumaailmaan. Koulukuraattorin työssä koulukuraattorien mukaan tarvitaan myös taitoa perheen kanssa työskentelemiseen ja palveluiden tuntemista sekä palveluohjausta.