Liikunnallinen työkalupakki varhaiskasvatuksen ammattilaisille : liikunnallisempaa arkea Salon kaupungin varhaiskasvatukseen
Gustafsson, Essi; Länsilinna, Jenna; Nyman, Sini (2018)
Gustafsson, Essi
Länsilinna, Jenna
Nyman, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019270
Tiivistelmä
Kehittämistehtävänämme oli valmistaa työkalupakki varhaiskasvatukseen liikunnallisemman arjen tueksi. Toiminnallinen kehittämishanke toteutettiin Salon kaupungin SALLI-hankkeen yhteydessä. SALLI- hankkeen tavoitteena on lisätä liikuntaa Salon kaupungin varhaiskasvatukses-sa sekä juurruttaa liikuntaan kannustava toimintakulttuuri koko kaupungin alueelle.
Kehittämishanke lähti liikkeelle suunnitteluvaiheesta ja aiheen valinnasta vuoden 2017 marraskuussa. Tämän jälkeen se eteni yleisten opinnäytetyön vaiheiden mukaisesti. Etenimme tietoperustavaiheeseen, jossa keskeisintä oli kerätä mahdollisimman paljon tietoa ja kirjallisuutta eri lähteistä tulevaan raporttia varten. Myöhemmin epäolennaiset tiedot karsittiin pois. Tämän jälkeen aloitimme havainnoinnit päiväkodeissa, joista saimme tietoa, millaista työkalupakkia arjessa todella kaivataan. Havainnoimme Salon kaupungin kymmenessä (10) eri päiväkodissa, kaupunkialueella ja maaseudulla arjen siirtymätilanteita sekä yleistä aktiivisuutta päivän aikana. Havainnoinnin apuna käytössämme oli itse laatimamme havaintolomake. Tuloksia analysoides-samme havaitsimme liikunnan määrän vaihtelevan jonkin verran päiväkotien välillä. Havaittuamme liikunnan heikon määrän päiväkotien arjessa, lähdimme rakentamaan arjen tueksi selkeää ja monipuolista työkalupakkia. Oletamme työkalupakista olevan kiitettävästi hyötyä etenkin varhaiskasvatuksenammattilaisille.
Prosessin viimeisessä vaiheessa tuotoksemme, liikunnallinen työkalupakki on valmis. Työkalupakki rakentuu alun liikunta ja kehitys tietoiskuista ja näiden jälkeen olevasta ’ideapankkista’, joka pitää sisällään vinkkejä muun muassa siirtymätilanteiden aktivointiin sekä sisä -ja ulkoleikkejä.
Kehittämishanke lähti liikkeelle suunnitteluvaiheesta ja aiheen valinnasta vuoden 2017 marraskuussa. Tämän jälkeen se eteni yleisten opinnäytetyön vaiheiden mukaisesti. Etenimme tietoperustavaiheeseen, jossa keskeisintä oli kerätä mahdollisimman paljon tietoa ja kirjallisuutta eri lähteistä tulevaan raporttia varten. Myöhemmin epäolennaiset tiedot karsittiin pois. Tämän jälkeen aloitimme havainnoinnit päiväkodeissa, joista saimme tietoa, millaista työkalupakkia arjessa todella kaivataan. Havainnoimme Salon kaupungin kymmenessä (10) eri päiväkodissa, kaupunkialueella ja maaseudulla arjen siirtymätilanteita sekä yleistä aktiivisuutta päivän aikana. Havainnoinnin apuna käytössämme oli itse laatimamme havaintolomake. Tuloksia analysoides-samme havaitsimme liikunnan määrän vaihtelevan jonkin verran päiväkotien välillä. Havaittuamme liikunnan heikon määrän päiväkotien arjessa, lähdimme rakentamaan arjen tueksi selkeää ja monipuolista työkalupakkia. Oletamme työkalupakista olevan kiitettävästi hyötyä etenkin varhaiskasvatuksenammattilaisille.
Prosessin viimeisessä vaiheessa tuotoksemme, liikunnallinen työkalupakki on valmis. Työkalupakki rakentuu alun liikunta ja kehitys tietoiskuista ja näiden jälkeen olevasta ’ideapankkista’, joka pitää sisällään vinkkejä muun muassa siirtymätilanteiden aktivointiin sekä sisä -ja ulkoleikkejä.