Hiilijalanjälkilaskelmat myynnin tukena
Seppälä, Taija (2018)
Seppälä, Taija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Yritys X:lle työkalu, joka auttaisi hyödyntämään tuotteille jo aikaisemmin laskettuja hiilijalanjälkiarvoja myyntitilanteessa. Osana työtä tehtiin myös selvitys eräiden muiden yritysten ympäristöviestinnästä. Hiilijalanjälkiä Yritys X:lle on laskettu vuonna 2010 erään hankkeen yhteydessä VTT:n (Teknologian tutkimuskeskus) toimesta. Hankkeessa kehitettiin Yritys X:n ekologista kalustemallistoa, jossa keskitytään tuotteiden ekologisuuteen ja turvallisuuteen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös hiilijalanjälkeä käsitteenä, sillä sen määritelmä vaihtelee yhä lähteestä riippuen. Opinnäytetyössä esiteltyjen työkaluehdotusten tarkoituksena on esittää hiilijalanjälkiarvot helposti lähestyttävällä ja ymmärrettävällä tavalla asiakkaalle, jota tuotteiden hiilijalanjäljen kiinnostavat.
Työkalua suunniteltaessa päädyttiin siihen, että eri tuotteiden hiilijalanjälkiarvojen vertailu keskenään on selkein tapa esittää asia myyntitapahtuman aikana. Jotta arvot ovat vertailukelpoisia, tulee tuotteiden hiilijalanjälkien olla laskettu samalla tavalla. Eri laskutavat tekevät esimerkiksi eri yritysten tuotteilleen laskemien hiilijalanjälkiarvojen vertailusta vaikeaa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös hiilijalanjälkeä käsitteenä, sillä sen määritelmä vaihtelee yhä lähteestä riippuen. Opinnäytetyössä esiteltyjen työkaluehdotusten tarkoituksena on esittää hiilijalanjälkiarvot helposti lähestyttävällä ja ymmärrettävällä tavalla asiakkaalle, jota tuotteiden hiilijalanjäljen kiinnostavat.
Työkalua suunniteltaessa päädyttiin siihen, että eri tuotteiden hiilijalanjälkiarvojen vertailu keskenään on selkein tapa esittää asia myyntitapahtuman aikana. Jotta arvot ovat vertailukelpoisia, tulee tuotteiden hiilijalanjälkien olla laskettu samalla tavalla. Eri laskutavat tekevät esimerkiksi eri yritysten tuotteilleen laskemien hiilijalanjälkiarvojen vertailusta vaikeaa.