Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittäminen suhteessa alan tulevaisuudennäkymiin
Koskela, Kaisa (2018)
Koskela, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119423
Tiivistelmä
Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittäminen ei ole uusi asia Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Sitä on tutkittu monesti ja niistä saatuja tuloksia on käytetty tämänkin opinnäytetyön apuna. Opinnäytetyön aiheena on johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman kehittäminen suhteessa alan tulevaisuudennäkymiin. Työelämä on murroksessa, joten koulutuksenkin täytyy muuttua. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on osa suurempaa koulutusohjelman kehittämisprojektia, jonka tavoitteena on kehittää koulutusohjelmaa vastaamaan alalla tapahtuvaan työn muutokseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada näkökulmia assistenttien työnkuvasta ja osaamistarpeista tulevaisuudessa. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella pohditaan, kuinka koulutusohjelmaa voisi kehittää, jotta se toimisi jatkossakin parhaana mahdollisena koulutuspohjana johdon assistenteille. Opinnäytetyö aloitettiin haastattelemalla koulutusohjelmasta valmistuneita johdon assistentteja, jotka ovat olleet työelämässä jo joitakin vuosia. Haastatteluihin osallistui neljä alumnia. Haastattelut suoritettiin laadullisella teemahaastattelulla. Opinnäytetyö aloitettiin maaliskuussa 2018 ja sitä varten tehdyt haastattelut suoritettiin huhtikuussa 2018. Opinnäytetyön raportointi kirjoitettiin loppuun syksyllä 2018.
Haastatteluissa nousi esiin viisi aihealuetta, joiden uskottiin olevan oleellisia tulevaisuuden assistenteille työelämässä. Nämä aiheet olivat itsensä johtaminen, viestintä, osaamisen kehittäminen, liiketoiminnan eri osa-alueiden ymmärrys ja IT-osaaminen. Itsensä johtaminen on taito, jonka jokaisen pitäisi tulevaisuudessa hallita, kun työkuvat muuttuvat itseohjautuvampaan suuntaan. Itsensä kehittäminen ja metataitojen hallinta ovat oleellista työelämässä menestymiselle ja lisäkouluttautuminen auttaa taitojen ylläpitämisessä. Viestintä, vuorovaikutus ja ihmisosaaminen korostuvat työn tekemisessä. Liiketoiminnan eri osa-alueiden ymmärrys auttaa hahmottamaan oman työn merkityksen osana organisaatiota. IT osaaminen on tärkeää myös tulevaisuudessa, kun erilaiset järjestelmät kehittyvät ja oma vastuu niiden hallitsemisesta kasvaa. Koulutusohjelmassa tulisi keskittyä tukemaan edellä mainittuja osaamistarpeita ja aihealueita, jotta valmistuvilla opiskelijoilla olisi tarvittavat taidot menestyä työelämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada näkökulmia assistenttien työnkuvasta ja osaamistarpeista tulevaisuudessa. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella pohditaan, kuinka koulutusohjelmaa voisi kehittää, jotta se toimisi jatkossakin parhaana mahdollisena koulutuspohjana johdon assistenteille. Opinnäytetyö aloitettiin haastattelemalla koulutusohjelmasta valmistuneita johdon assistentteja, jotka ovat olleet työelämässä jo joitakin vuosia. Haastatteluihin osallistui neljä alumnia. Haastattelut suoritettiin laadullisella teemahaastattelulla. Opinnäytetyö aloitettiin maaliskuussa 2018 ja sitä varten tehdyt haastattelut suoritettiin huhtikuussa 2018. Opinnäytetyön raportointi kirjoitettiin loppuun syksyllä 2018.
Haastatteluissa nousi esiin viisi aihealuetta, joiden uskottiin olevan oleellisia tulevaisuuden assistenteille työelämässä. Nämä aiheet olivat itsensä johtaminen, viestintä, osaamisen kehittäminen, liiketoiminnan eri osa-alueiden ymmärrys ja IT-osaaminen. Itsensä johtaminen on taito, jonka jokaisen pitäisi tulevaisuudessa hallita, kun työkuvat muuttuvat itseohjautuvampaan suuntaan. Itsensä kehittäminen ja metataitojen hallinta ovat oleellista työelämässä menestymiselle ja lisäkouluttautuminen auttaa taitojen ylläpitämisessä. Viestintä, vuorovaikutus ja ihmisosaaminen korostuvat työn tekemisessä. Liiketoiminnan eri osa-alueiden ymmärrys auttaa hahmottamaan oman työn merkityksen osana organisaatiota. IT osaaminen on tärkeää myös tulevaisuudessa, kun erilaiset järjestelmät kehittyvät ja oma vastuu niiden hallitsemisesta kasvaa. Koulutusohjelmassa tulisi keskittyä tukemaan edellä mainittuja osaamistarpeita ja aihealueita, jotta valmistuvilla opiskelijoilla olisi tarvittavat taidot menestyä työelämässä.