Ilves Ringettekoulun toimintaperiaatteet ja rehtorin käsikirja
Kankare, Minna (2018)
Kankare, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ilves Ringette. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ringettekoulun toimintaperiaatteet ja määritellä rehtorin toimenkuva sekä vastuut. Toimeksiannolla oli suuri tarve seurassa, koska rehtorin toimenkuvaa ei ollut aiemmin määritelty kirjallisesti toisin kuin muiden seurassa työskentelevien toimihenkilöiden. Opinnäytetyön motivaationa toimi opinnäytetyön tekijän läheinen suhde lajiin ja seuraan.
Opinnäytetyöprojekti alkoi tammikuussa 2018. Ennen teoriaosuuden kirjoittamista toimeksiantajan kanssa hahmoteltiin ja rajattiin käsikirjassa käsiteltävät aiheet. Teoriatietoa kerättiin lasten liikunnasta, seuratoiminnasta sekä ringetestä. Teoriatieto esiteltiin opinnäytetyön luvuissa 2-5. Käsikirjan teossa hyödynnettiin toimeksiantajan ja ohjaajakollegoiden antamat palautteet ja kehitysideat.
Opinnäytetyön tuotos, käsikirja, pitää sisällään tiivistettynä ohjaamisen tärkeimmät perusteet, rehtorin vuosikellon, sekä käytännön ohjeita. Lisäksi käsikirjasta löytyy 12 tunnin ja muutaman tapahtuman esimerkkituntisuunnitelmat. Käsikirja julkaistaan ringettejaoston omilla kotisivuille valmennuskansiossa, josta seuran muut toimihenkilöt pääsevät sitä helposti lukemaan. Lisäksi käsikirjaa on helppo vuosien saatossa päivittää, kun tieto on kerätty yhteen paikkaan.
Onnistunut rehtorin käsikirja on herättänyt kiinnostusta seuran sisällä. Käsikirjan jatkokehitystä oman seuran sisällä tulee pohtia, jotta myös muut lajit voisivat hyötyä tämän tyyppisestä tuotoksesta. Lisäksi ringettekoulun ohjaajat voisivat hyötyä käsikirjan sisällöstä, joten käsikirjasta voisi tehdä heille oman tiivistetyn version. Opinnäytetyön tekijä oli käsikirjan lopputulokseen tyytyväinen. Lopullinen palaute käsikirjan onnistumisesta saadaan kun muut toimihenkilöt lukevat tuotoksen sekä uusi ringettekoulun rehtori aloittaa toiminnassa.
Opinnäytetyöprojekti alkoi tammikuussa 2018. Ennen teoriaosuuden kirjoittamista toimeksiantajan kanssa hahmoteltiin ja rajattiin käsikirjassa käsiteltävät aiheet. Teoriatietoa kerättiin lasten liikunnasta, seuratoiminnasta sekä ringetestä. Teoriatieto esiteltiin opinnäytetyön luvuissa 2-5. Käsikirjan teossa hyödynnettiin toimeksiantajan ja ohjaajakollegoiden antamat palautteet ja kehitysideat.
Opinnäytetyön tuotos, käsikirja, pitää sisällään tiivistettynä ohjaamisen tärkeimmät perusteet, rehtorin vuosikellon, sekä käytännön ohjeita. Lisäksi käsikirjasta löytyy 12 tunnin ja muutaman tapahtuman esimerkkituntisuunnitelmat. Käsikirja julkaistaan ringettejaoston omilla kotisivuille valmennuskansiossa, josta seuran muut toimihenkilöt pääsevät sitä helposti lukemaan. Lisäksi käsikirjaa on helppo vuosien saatossa päivittää, kun tieto on kerätty yhteen paikkaan.
Onnistunut rehtorin käsikirja on herättänyt kiinnostusta seuran sisällä. Käsikirjan jatkokehitystä oman seuran sisällä tulee pohtia, jotta myös muut lajit voisivat hyötyä tämän tyyppisestä tuotoksesta. Lisäksi ringettekoulun ohjaajat voisivat hyötyä käsikirjan sisällöstä, joten käsikirjasta voisi tehdä heille oman tiivistetyn version. Opinnäytetyön tekijä oli käsikirjan lopputulokseen tyytyväinen. Lopullinen palaute käsikirjan onnistumisesta saadaan kun muut toimihenkilöt lukevat tuotoksen sekä uusi ringettekoulun rehtori aloittaa toiminnassa.