Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muutosjohtaminen ja muutosprosessi ammatillisen koulutuksen reformissa. : Case: Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Sedun ruoka-alan opettajat

Niskala, Marjo (2018)

 
Avaa tiedosto
Niskala_Marjo.pdf (1.106Mt)
Lataukset: 


Niskala, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Sedun kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen reformin muutosprosessi on koettu Sedussa sekä miten reformin tuomat muutokset on koettu ruoka-alan opettajistossa.
Keskeiset käsitteet olivat ammatillisen koulutuksen reformi, muutosprosessi sekä muutosjohtaminen. Työssä syvennyttiin myös koulutukseen vaikuttaviin trendeihin, kuten digitalisaatioon ja robotisaatioon.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmuotoa. Työ toteutettiin teema-haastatteluna lokakuun 2018 aikana, työhön haastateltiin kymmentä ruoka-alan opettajaa. Haastattelukysymykset oli mietitty yhdessä yhteistyöorganisaation kanssa. Haastattelussa selvitettiin viestinnän riittävyyttä sekä muutosviestinnän eri kanavia ja foorumeita. Myös reformin tuomien muutosten tärkeyttä sekä kehittymismahdollisuuksia selvitettiin. Otos valikoitiin siten, että se olisi mahdollisimman laaja, sisältäen opettajia eri opetusyksiköistä, sekä aikuisten ja nuorten kanssa työskennelleitä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että muutosprosessi sekä reformin aiheuttamat muutokset koettiin kohtalaisen hyvin, vaikka vastauksissa olikin pientä hajontaa. Muutosviestintä oli onnistunut, tieto reformista oli tullut ajoissa sekä tietoa oli ollut riittävästi. Perinteisen sähköpostin koettiin olevan toimiva viestintäkanava. Kasvotusten tapahtuvaa yksityiskohtaisempaa viestintää toivottiin kuitenkin enemmän. Tärkeimmiksi asioiksi opettajilla nousivat opiskelijoihin liittyvät käytännön työn muutokset. Jokainen oli kehittänyt omaa työtään näihin muutoksiin sopiviksi. Jokainen oli sitä mieltä, että työyhteisön tuki on erittäin tärkeää näin isossa muutoksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste