Hotellin identiteettiä tukeva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma
Timonen, Satu (2018)
Timonen, Satu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319553
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuloksena syntyi produkti, toimiva ja kattava sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Original Sokos Hotel Helsingille. Suunnitelma on toimeksiantajalle ajankohtainen, koska heillä ei vielä ole kattavaa sosiaalisen median suunnitelmaa. Lisäksi hotellille on vuoden sisällä määritetty uusi identiteetti, joka oli nyt tarkoitus saada näkyviin markkinointiviestintään.
Tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä käsitellään yrityksen identiteettiä lyhyesti, jotta ymmärretään, mitä identiteetillä tarkoitetaan. Luvussa esitetään myös Sokos Hotellien identiteettejä. Toinen luku käsittelee sosiaalista mediaa ja markkinointiviestintää. Molemmat ovat aiheina laajoja, mutta tässä opinnäytetyössä niiden käsittely on rajattu sen mukaan, mitä työn produkti vaati. Sosiaalista mediaa käsitellään yleisellä tasolla ja tarkemmin käsitellään kahta kanavaa, Facebookia ja Instagramia, jotka ovat työn suhteen tärkeitä. Lisäksi käsitellään toimimista sosiaalisessa mediassa ja kanavien hallintaa. Markkinointiviestintää käsitellään myös yleisesti sekä markkinointiviestinnän suunnittelua ja lähemmin suunnittelussa SOSTAC-mallia.
Produktin päätavoitteena oli luoda kattava ja toimiva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Alatavoitteet olivat luoda yhtenäinen ilme sosiaalisen median kanaviin, saada uusi identiteetti mukaan markkinointiviestintään ja saada lisää seuraajia hotellin sosiaalisen median kanaville. Lopullinen produkti sisältää SOSTAC-mallin avulla tehdyn suunnitelman sekä sosiaalisen median käytön ohjeen hotellille ja julkaisuihin aihesuunnitelmia. Suunnitelma täyttää työn päätavoitteen ja sen avulla päästään myös alatavoitteisiin.
Työn suunnittelu alkoi alkuvuonna 2018 ja se valmistui marraskuussa. Hotelli pääsee hyödyntämään suunnitelmaa sosiaalisessa mediassaan heti työn valmistuttua ja osin sitä on jo toteutettu, jotta tuloksia on saatu kerättyä työn edetessä.
Tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä käsitellään yrityksen identiteettiä lyhyesti, jotta ymmärretään, mitä identiteetillä tarkoitetaan. Luvussa esitetään myös Sokos Hotellien identiteettejä. Toinen luku käsittelee sosiaalista mediaa ja markkinointiviestintää. Molemmat ovat aiheina laajoja, mutta tässä opinnäytetyössä niiden käsittely on rajattu sen mukaan, mitä työn produkti vaati. Sosiaalista mediaa käsitellään yleisellä tasolla ja tarkemmin käsitellään kahta kanavaa, Facebookia ja Instagramia, jotka ovat työn suhteen tärkeitä. Lisäksi käsitellään toimimista sosiaalisessa mediassa ja kanavien hallintaa. Markkinointiviestintää käsitellään myös yleisesti sekä markkinointiviestinnän suunnittelua ja lähemmin suunnittelussa SOSTAC-mallia.
Produktin päätavoitteena oli luoda kattava ja toimiva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Alatavoitteet olivat luoda yhtenäinen ilme sosiaalisen median kanaviin, saada uusi identiteetti mukaan markkinointiviestintään ja saada lisää seuraajia hotellin sosiaalisen median kanaville. Lopullinen produkti sisältää SOSTAC-mallin avulla tehdyn suunnitelman sekä sosiaalisen median käytön ohjeen hotellille ja julkaisuihin aihesuunnitelmia. Suunnitelma täyttää työn päätavoitteen ja sen avulla päästään myös alatavoitteisiin.
Työn suunnittelu alkoi alkuvuonna 2018 ja se valmistui marraskuussa. Hotelli pääsee hyödyntämään suunnitelmaa sosiaalisessa mediassaan heti työn valmistuttua ja osin sitä on jo toteutettu, jotta tuloksia on saatu kerättyä työn edetessä.
