Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosionomina lastensuojelussa : sosionomin roolien kehittämistarpeet Raision perhepalveluissa

Vepsäläinen, Elina; Aaltonen, Tommi (2018)

 
Avaa tiedosto
Aaltonen_Tommi_Vepsalainen_Elina.pdf.pdf (5.660Mt)
Lataukset: 


Vepsäläinen, Elina
Aaltonen, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319642
Tiivistelmä
​Kehittämistyömme tehtävänä oli verrata ja kuvata sosionomin (AMK) eri rooleja, osaamista ja osaamistarpeita Raision kaupungin perhepalveluissa ja sen vertailukunnissa. Selvitimme haastattelujen avulla vastaavaa työtä tekevien ihmisten kokemuksia omasta työnkuvasta, osaamisesta sekä osaamistarpeista. Käsiteltäviä rooleja olivat perhevalmentaja/perheohjaaja, palveluohjaaja sekä arviointitiimiin osallistuva ohjaaja.

Tavoitteenamme oli mahdollistaa käsiteltävien roolien työnkuvien sekä osaamisen kehittäminen. Tavoitteen saavuttamiseksi hankimme materiaalia erilaisten tutkimuksellisten menetelmien avulla. Pääsimme tavoitteeseen kokoamalla hankkimastamme materiaalista ”Sosionomina perhepalveluissa”-kansion. Kokosimme kansioon kolmen eri roolin työnkuvia, osaamista sekä osaamistarpeita käsittelevät kokonaisuudet. Ammattilaiset voivat hyödyntää hankittua tietoa tulevaisuudessa perhepalveluissa työn kehittämisessä sekä mahdollisesti myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.

Kehittämistyön tekemisessä käytimme erilaisia tutkimuksellisia menetelmiä apunamme. Dialogiset kehittämiskeskustelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, jotka tallensimme äänitteille. Kyselyn sijaan valitsimme haastattelua muistuttavan keskustelun sen joustavuuden ja dialogisuuden vuoksi. Vertailukuntiin teimme dialogisen kehittämiskeskustelun sijaan puhelinhaastattelut. Puhelinhaastatteluista teimme myös äänitteet. Puhelinhaastattelut mahdollistivat pitkän matkan päässä työskentelevien sosionomien osallistumisen kehittämistyöhömme sekä vertailumateriaalin kokoamisen aikataulullisesti. Nauhoitimme käymämme puhelinkeskustelut, joten nämä äänitteet toimivat kehittämismenetelmänä kehittämistyömme tekemisessä. Teimme tueksi myös muistiinpanoja kaikista haastatteluista.

​Saamamme haastatteluvastaukset pohjautuvat haastateltavien ohjaajien subjektiivisiin kokemuksiin työstään. Havaitsimme useita asioita, jotka toistuivat samaa toimenkuvaa tekevillä kunnasta riippumatta, joten ne luovat pohjaa sille, ettei kyseessä ole ainoastaan yksittäisen ohjaajan kokemus tai mielipide. Laajempi otanta samaa toimenkuvaa tekevistä ohjaajista samoissa kunnissa olisi tuonut entistä laajemman kuvan vastausten samankaltaisuudesta tai eroista, mutta eri roolien haastatteluiden pohjalta samoista kunnista saimme riittävän uskottavan kuvan vastausten luotettavuudesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste