Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin palvelu
Järvinen, Joni (2018)
Järvinen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319614
Tiivistelmä
Yhdenvertaisuuden edistäminen yhteiskunnassa on johtanut pyrkimykseen vahvistaa saavutettavuutta ja esteettömyyttä sekä fyysisessä että digitaalisessa maailmassa. EU laati direktiivin liittyen julkisten verkkopalveluiden saavutettavuuden minimitasoon ja valvontakeinoihin. EU-maissa lakisääteinen saavutettavuus on direktiivin johdosta ajankohtaista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää CGI Suomi Oy:n tarjoaman Terveydenhuollon eAsiointi-palvelun saavutettavuutta, jotta palvelu toteuttaisi paremmin EU:n saavutettavuusdirektiivin asettamia vaatimuksia. CGI:n sisäinen käyttökokemustiimi analysoi asiointipalvelun eri osia saavutettavuuden kannalta ja tuotti raportin, jossa listattiin korjauskohtia.
Saavutettavuuskorjaukset implementoitiin terveydenhuollon palveluun, ja samoja parannuksia sovelletaan tulevaisuudessa sosiaalipalveluiden ja varhaiskasvatuksen sivustoihin. sekä saavutettavuusanalyysissä että testatessa esiintyneitä vajavaisuuksia.
Saavutettavuusparannuksia kehittäessä tuli vahvasti ilmi se, että useimmiten saavutettavuuden kannalta kehittäminen parantaa myös käytettävyyttä, ja tuloksiin nähden saavutettavuusparannusten implementointi on suhteellisen yksinkertaista. Saavutettavuusparannukset varmistavat asiointipalvelun toiminnan jatkossa saavutettavuuslainsäädännön mukaisena. Työ tuotti myös yritykselle arvokasta tietoa saavutettavuudesta, mitä tullaan soveltamaan tulevaisuudessa uusissa tuotteissa ja olemassa olevien palveluiden uusissa versioissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää CGI Suomi Oy:n tarjoaman Terveydenhuollon eAsiointi-palvelun saavutettavuutta, jotta palvelu toteuttaisi paremmin EU:n saavutettavuusdirektiivin asettamia vaatimuksia. CGI:n sisäinen käyttökokemustiimi analysoi asiointipalvelun eri osia saavutettavuuden kannalta ja tuotti raportin, jossa listattiin korjauskohtia.
Saavutettavuuskorjaukset implementoitiin terveydenhuollon palveluun, ja samoja parannuksia sovelletaan tulevaisuudessa sosiaalipalveluiden ja varhaiskasvatuksen sivustoihin. sekä saavutettavuusanalyysissä että testatessa esiintyneitä vajavaisuuksia.
Saavutettavuusparannuksia kehittäessä tuli vahvasti ilmi se, että useimmiten saavutettavuuden kannalta kehittäminen parantaa myös käytettävyyttä, ja tuloksiin nähden saavutettavuusparannusten implementointi on suhteellisen yksinkertaista. Saavutettavuusparannukset varmistavat asiointipalvelun toiminnan jatkossa saavutettavuuslainsäädännön mukaisena. Työ tuotti myös yritykselle arvokasta tietoa saavutettavuudesta, mitä tullaan soveltamaan tulevaisuudessa uusissa tuotteissa ja olemassa olevien palveluiden uusissa versioissa.