Itsepalvelukassojen lanseeraus suomalaisessa päivittäistavarakaupassa, case: K-supermarket Masi
Anttila, Anna (2018)
Anttila, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten helmikuussa 2017 lanseeratut itsepalvelukassat on otettu vastaan K-supermarket Masissa. Työn teoriaosiossa kerrotaan tietoa kaupan alasta ja sähköisestä kaupasta. Viimeinen teoriakappale kertoo itsepalvelukassoista, kuten siitä, miten ne on otettu vastaan Suomessa ja muualla maailmassa. Lisäksi kappaleessa käydään läpi myös itsepalvelukassojen riskejä.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä toimi K-supermarket Masin asiakkaat. Kyselylomakkeita oli kahdenlaisia, joista toinen oli suunnattu linjakassoja käyttäneille asiakkaille ja toinen itsepalvelukassoja käyttäneille asiakkaille. Linjakassoja käyttäneiltä asiakkailta kysyttiin, miksi he valitsivat linjakassan itsepalvelukassan sijaan ja mikä heidät saisi käyttämään jatkossa itsepalvelukassoja. Itsepalvelukassoja käyttäneiltä asiakkailta taas kysyttiin, miten asiointi kassoilla sujui ja mitä kehitettävää itsepalvelukassoissa on.
Vastauksena siihen, miten linjakassoja käyttäneet asiakkaat saataisiin useammin itsepalvelukassoille on suurimmaksi osaksi se, jos itsepalvelukassoilla voisi maksaa myös käteisellä ja se, että niiltä saisi ostettua myös tupakointituotteita.
Suurimmaksi osaksi itsepalvelukassoilla asioineilta asiakkailta asiointi sujui hyvin. Monien vastaajien mielestä merkittävimmät kehityskohteet olisivat itsepalvelukassan aukioloaikojen laajentaminen sekä mahdollisuus skannata itse kaikki erikoistuotteet, kuten pullokuitit, alennustuotteet ja paistotuotteet.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2016 – marraskuu 2018.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä toimi K-supermarket Masin asiakkaat. Kyselylomakkeita oli kahdenlaisia, joista toinen oli suunnattu linjakassoja käyttäneille asiakkaille ja toinen itsepalvelukassoja käyttäneille asiakkaille. Linjakassoja käyttäneiltä asiakkailta kysyttiin, miksi he valitsivat linjakassan itsepalvelukassan sijaan ja mikä heidät saisi käyttämään jatkossa itsepalvelukassoja. Itsepalvelukassoja käyttäneiltä asiakkailta taas kysyttiin, miten asiointi kassoilla sujui ja mitä kehitettävää itsepalvelukassoissa on.
Vastauksena siihen, miten linjakassoja käyttäneet asiakkaat saataisiin useammin itsepalvelukassoille on suurimmaksi osaksi se, jos itsepalvelukassoilla voisi maksaa myös käteisellä ja se, että niiltä saisi ostettua myös tupakointituotteita.
Suurimmaksi osaksi itsepalvelukassoilla asioineilta asiakkailta asiointi sujui hyvin. Monien vastaajien mielestä merkittävimmät kehityskohteet olisivat itsepalvelukassan aukioloaikojen laajentaminen sekä mahdollisuus skannata itse kaikki erikoistuotteet, kuten pullokuitit, alennustuotteet ja paistotuotteet.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2016 – marraskuu 2018.