Kustannusten hallinta maahantuontiyrityksen toimitusketjussa
Luoma, Ilona (2018)
Luoma, Ilona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319760
Tiivistelmä
Toimitusketju on tavara-, raha-, ja tietovirtaa tehtaalta aina loppuasiakkaalle asti. Ketjun eri osapuolia ovat tavarantoimittajat, ostajat ja kuljetusyhtiöt ja varastot. Yritykset keskittyvät yhä enemmän toimitusketjuun ja sen logistiikan hallintaan, sillä oikeilla ratkaisuilla voidaan päästä huomattaviin kustannussäästöihin ja tehostaa toimintaa. Kiertonopeus, kassavirta ja asiakas-tyytyväisyys ovat usein parhaimpia yrityksissä, joissa toimitusketjun suunnittelu ja optimointi on tärkeä osa yrityksen toimintoja ja strategiaa.
Tässä työssä kartoitetaan kohdeyrityksen toimitusketjussa muodostuneet kustannukset ja tar-kastellaan sen kustannustehokkuutta. Työssä keskitytään hankintatoimen, kuljetuksien ja va-rastoinnin kustannuksiin ja tekijöihin, jotka vaikuttavat kustannusten muodostumiseen. Kohde-yritys toimii maahantuonnissa, joten toimitusketjuun liittyy kansainvälisen liiketoiminnan haas-teet kuten pitkät välimatkat, kulttuurierot ja valuuttakurssit.
Työn tavoitteena on parantaa kohdeyrityksen kustannusten hallintaa ja tarjota kehitysideoita toiminnan tehostamiseksi. Työn avulla saadaan parempi kokonaiskuva kustannuksista ja tiede-tään, mitkä tekijät vaikuttavat niiden muodostumiseen. Yritys voi myös käyttää taulukoita ja laskentamalleja päätöksenteon tukena.
Tietoperusta on koottu pääsääntöisesti aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi on käytetty muutamia internetlähteitä ja projektiosuuteen tietoa on kerätty yrityksen omista tietokannoista ja toiminnanohjausjärjestelmästä. Joitakin tietoja on saatu myös keskusteluista yrityksen toimi-tusjohtajan ja varaston henkilökunnan kanssa. Työ toteutettiin syksyn 2018 aikana ja työ val-mistui marraskuussa 2018.
Laskelmissa havaittiin, että yrityksen palvelutaso on keskimäärin vain noin 70 prosenttia, mikä johtuu hitaasta reagoinnista tuotteiden loppumiseen ja tavarantoimittajista johtuvista tuote-puutoksista. Lisäksi pääomaa sitoutuu paljon varastoon, sillä kiertonopeus alle kuusi. Tär-keimmiksi kehitysideoiksi yritykselle nousivat hälytysrajojen käyttäminen, taloudellisten tilau-serien laskeminen, kiertonopeuden kasvattaminen ja palvelutason nostaminen. Yrityksen tulisi etenkin keskittyä tilaamaan pienempiä eriä useammin ja reagoitava tuotepuutoksiin nopeam-min. Keskivaraston pitäisi pysyä pienenä, mutta palvelutason parempana. Tämä onnistuu suunnitelmallisilla hankinnoilla ottaen samalla huomioon kuljetuskustannusten ja sitoutuneen pääoman vaikutuksen kokonaiskustannuksiin.
Tässä työssä kartoitetaan kohdeyrityksen toimitusketjussa muodostuneet kustannukset ja tar-kastellaan sen kustannustehokkuutta. Työssä keskitytään hankintatoimen, kuljetuksien ja va-rastoinnin kustannuksiin ja tekijöihin, jotka vaikuttavat kustannusten muodostumiseen. Kohde-yritys toimii maahantuonnissa, joten toimitusketjuun liittyy kansainvälisen liiketoiminnan haas-teet kuten pitkät välimatkat, kulttuurierot ja valuuttakurssit.
Työn tavoitteena on parantaa kohdeyrityksen kustannusten hallintaa ja tarjota kehitysideoita toiminnan tehostamiseksi. Työn avulla saadaan parempi kokonaiskuva kustannuksista ja tiede-tään, mitkä tekijät vaikuttavat niiden muodostumiseen. Yritys voi myös käyttää taulukoita ja laskentamalleja päätöksenteon tukena.
Tietoperusta on koottu pääsääntöisesti aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi on käytetty muutamia internetlähteitä ja projektiosuuteen tietoa on kerätty yrityksen omista tietokannoista ja toiminnanohjausjärjestelmästä. Joitakin tietoja on saatu myös keskusteluista yrityksen toimi-tusjohtajan ja varaston henkilökunnan kanssa. Työ toteutettiin syksyn 2018 aikana ja työ val-mistui marraskuussa 2018.
Laskelmissa havaittiin, että yrityksen palvelutaso on keskimäärin vain noin 70 prosenttia, mikä johtuu hitaasta reagoinnista tuotteiden loppumiseen ja tavarantoimittajista johtuvista tuote-puutoksista. Lisäksi pääomaa sitoutuu paljon varastoon, sillä kiertonopeus alle kuusi. Tär-keimmiksi kehitysideoiksi yritykselle nousivat hälytysrajojen käyttäminen, taloudellisten tilau-serien laskeminen, kiertonopeuden kasvattaminen ja palvelutason nostaminen. Yrityksen tulisi etenkin keskittyä tilaamaan pienempiä eriä useammin ja reagoitava tuotepuutoksiin nopeam-min. Keskivaraston pitäisi pysyä pienenä, mutta palvelutason parempana. Tämä onnistuu suunnitelmallisilla hankinnoilla ottaen samalla huomioon kuljetuskustannusten ja sitoutuneen pääoman vaikutuksen kokonaiskustannuksiin.