Toiminnalliset elämäntaitotyöpajat : maahanmuuttajanuorten VALMA-luokan coachaus
Laakio-Eirtovaara, Henni; Sillanpää, Saara (2018)
Laakio-Eirtovaara, Henni
Sillanpää, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319737
Tiivistelmä
Tutkimme toiminnallisten menetelmien toimivuutta elämäntaitojen oppimisessa ja vahvistumisessa VALMA-luokan maahanmuuttajanuorilla. Tutkimukseen valittiin tietyt elämäntaitojen osa-alueet: itsetunto ja -tuntemus; tunne-, vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot; hyvinvointi; tulevaisuus ja unelmat sekä vahvuudet ja voimavarat. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Salon seudun ammattiopiston kanssa, jossa pidettiin elämäntaitotyöpajoja yhdessä VALMA- eli ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen ryhmässä. Toimeksiantaja on marraskuun 2017 alussa alkanut 6Aika-hanke DuuniPolku, jonka päätavoite on uusien palvelujen ja toimintamallien kehittäminen työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistä varten. Työskentelymme perusta on kuitenkin Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään -ohjelma ja sen nuorten elämäntaitoja ja työelämätaitoja vahvistava coachaus.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu kyselyistä, palautteista, ja havaintomateriaalista. Maaliskuussa 2018 VALMA-luokalle teetettiin toivekysely toiminnan sisällöstä, jonka pohjalta työpajat osittain suunniteltiin. Samalla selvitettiin opiskelijoiden henkilökohtaisia tavoitteita. Ennen coachausta teetetyllä laajemmalla kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden senhetkistä tilannetta tutkittavissa osa-alueissa. Toiminnan lopuksi sama kysely teetettiin uudestaan. Vastausarvojen muutosten perusteella arvioitiin muutoksia tutkittavien elämäntaidoissa. Toiminnan soveltuvuutta ja tehokkuutta arvioitiin kyselyiden lisäksi toiminnan aikaisen osallistuvan havainnoinnin pohjalta.
Joidenkin elämäntaitojen osa-alueissa oli pieniä muutoksia. Muutoksissa oli osa-alueittain kuitenkin suurtakin yksilöllistä vaihtelua. Merkittävin tulos oli VALMA-luokan opiskelijoiden mielipiteiden selkiintyminen. Havaintojemme ja opiskelijoiden antamien palautteiden perusteella toiminnalliset menetelmät soveltuvat hyvin maahanmuuttajanuorten kanssa työskentelyyn elämäntaitojen vahvistamiseksi. Harjoitteet saivat opiskelijoilta todella hyvät arvosanat.
Tulosten perusteella toiminnalliset menetelmät toimivat elämäntaitojen vahvistamisessa ja opettamisessa. Toiminnallisuus on tärkeä tekijä erityisesti maahanmuuttajien kanssa, koska yhteistä kieltä ei välttämättä ole, ja käytetyn kielen taito voi olla heikkoa. Tuloksia voi hyödyntää vastaavan toiminnan kehittämisessä jatkossa. Ne toimivat pohjana myös uusille tutkimuksille, esimerkiksi keskittymällä tiettyyn elämäntaitojen osa-alueeseen tai laajentamalla tutkimusta useampiin työpajoihin pidemmällä aikavälillä.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu kyselyistä, palautteista, ja havaintomateriaalista. Maaliskuussa 2018 VALMA-luokalle teetettiin toivekysely toiminnan sisällöstä, jonka pohjalta työpajat osittain suunniteltiin. Samalla selvitettiin opiskelijoiden henkilökohtaisia tavoitteita. Ennen coachausta teetetyllä laajemmalla kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden senhetkistä tilannetta tutkittavissa osa-alueissa. Toiminnan lopuksi sama kysely teetettiin uudestaan. Vastausarvojen muutosten perusteella arvioitiin muutoksia tutkittavien elämäntaidoissa. Toiminnan soveltuvuutta ja tehokkuutta arvioitiin kyselyiden lisäksi toiminnan aikaisen osallistuvan havainnoinnin pohjalta.
Joidenkin elämäntaitojen osa-alueissa oli pieniä muutoksia. Muutoksissa oli osa-alueittain kuitenkin suurtakin yksilöllistä vaihtelua. Merkittävin tulos oli VALMA-luokan opiskelijoiden mielipiteiden selkiintyminen. Havaintojemme ja opiskelijoiden antamien palautteiden perusteella toiminnalliset menetelmät soveltuvat hyvin maahanmuuttajanuorten kanssa työskentelyyn elämäntaitojen vahvistamiseksi. Harjoitteet saivat opiskelijoilta todella hyvät arvosanat.
Tulosten perusteella toiminnalliset menetelmät toimivat elämäntaitojen vahvistamisessa ja opettamisessa. Toiminnallisuus on tärkeä tekijä erityisesti maahanmuuttajien kanssa, koska yhteistä kieltä ei välttämättä ole, ja käytetyn kielen taito voi olla heikkoa. Tuloksia voi hyödyntää vastaavan toiminnan kehittämisessä jatkossa. Ne toimivat pohjana myös uusille tutkimuksille, esimerkiksi keskittymällä tiettyyn elämäntaitojen osa-alueeseen tai laajentamalla tutkimusta useampiin työpajoihin pidemmällä aikavälillä.