Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elevernas uppfattning om marginalisering i skolan : En kvantitativ undersökning i årskurs 9

Heinonen, Niklas; Bäckroos, Daniel (2018)

 
Avaa tiedosto
backroos_daniel heinonen_niklas.pdf (1011.Kt)
Lataukset: 


Heinonen, Niklas
Bäckroos, Daniel
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319648
Tiivistelmä
Detta arbete är ett beställningsarbete av föreningen Ung i fokus. Vår uppgift av föreningen var att undersöka hur elever uppfattar marginalisering inom skolmiljön. Syftet med detta arbete är att göra en kartläggning av ungdomarnas uppfattning om marginalisering i en skola. Enligt en finsk undersökning uppgår samhällets kostnader för en marginaliserad person under hens vuxna liv till ca. 370 000 euro. Referensramen i arbetet är teorin om aktivitetsrättvisa och stödreferenser som delaktighet, ungas mognadsprocess och teori gällande människans hälsa ur ett ergoterapeutiskt perspektiv. I undersökningen användes kvantitativ forskningsmetod med ett frågeformulär. Metoden är vald för att få en övergripande bild av situationen i skolan, där undersökningen ägde rum. I undersökning deltog 62 elever. Frågeformuläret bestod av flervalsfrågor och deltagarna kunde inte svara mera specifikt på de frågor vi ställde. Det här utgör en begränsning i undersökningen och arbetet, eftersom informationen är begränsad. Resultaten visar att problem finns men vi kan inte i denna undersökning få svar på vilka de specifika problemen är. Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att marginalisering inte är ett omfattande problem i skolan men frågor gällande bemötande har visat sig vara ett problem. Med hjälp av undersökningsmaterialet och forskningsresultatet har vi kunnat ge rekommendationer för åtgärder som kan användas av både skolan och Ung i fokus. Rekommenderade åtgärder är att involvera ergoterapeutisk kunskap åt personal, exempelvis genom föreläsningar för att stöda den enskilda individen i skolan. Kunskapen skulle gälla människan som aktiv varelse och dess delfaktorer t.ex. aktivitet, bemötande och delaktighet. Rekommendationer för fortsatt forskning inom detta ämne är också med i detta arbete. Den här undersökningen och det här arbetet är en bra början till en förbättring gällande unga och deras mående i skolan.
 
This is a commission for the union ‘Ung i Fokus’. Our task from the union was to investigate student’s perception of marginalization within the school. The purpose of this thesis is to find out the youth’s perception on marginalization in a school. The results can be used as prevention methods by the union or the school, where the study took place. According to a finnish study, a victim’s expenses on the society during their lifetime is approximately 370 000 euro. We have used the theory of occupational justice as frame of reference in this thesis. As support references we have used participation, youths maturing process and the theory of human health from an occupational perspective. A quantitative research method with a questionnaire was used in this thesis. This method was used to get an overall picture of the situation in the school where the study took place. 62 students participated. The questionnaire consisted of multiple-choice questions which means that that the participants couldn´t answer more specific to the questions we´ve asked. This restriction has left us with a limited amount of information. To conclude, the results show that marginalization is not a widespread problem within the school, but certain problems related to how to treat others do occur. With help of the research material and study results, we have been able to recommend further actions that can be used by the union or the school. Recommended actions are to include occupational therapy knowledge to the staff e.g. through lectures to support the individuals in the school. The different areas of knowledge would include the human as an active being and its different side elements e.g. activity, how to treat others and participation. Recommendations for further studies are included in this thesis. This study and thesis is a good beginning to an improvement for the youth and their well-being in the school.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste