Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pistepilvidatan merkkaaminen Unityllä virtuaalitodellisuudessa

Aronen, Samu (2018)

 
Avaa tiedosto
Aronen_Samu.pdf (2.161Mt)
Lataukset: 


Aronen, Samu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten pistepilvidataa pystytään merkkaamaan Unity-pelimoottorissa virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi osana tavoitetta selvitettiin alustavat toimenpiteet pistepilvien merkkaamisen mahdollistamiseksi. Näihin kuuluivat pistepilvidatan lukeminen Unityyn, pisteiden piirtäminen kuvaruudulle ja reaaliaikaisen suorituskyvyn ylläpito pisteitä näytettäessä. Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa se osa tietokoneohjelmasta, jolla pisteet merkataan. Käytännön työ toteutettiin opinnäytetyön toimeksiantajan Intopalo Digital Oy:n asiakkaalle Sandvik Mining and Construction Oy:lle. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja lähestymistapana konstruktiivista tutkimusta.

Opinnäytetyön tuloksena luotiin yksittäisten pisteiden tarkkuudella toimiva merkkaustekniikka, joka hyödyntää säikeistystä reaaliaikaisen suorituskyvyn ylläpitämiseksi. Lisäksi alustavien toimenpiteiden selvityksen tuloksena saatiin kerättyä tietoa binäärimuotoisen pistepilvidatan lukemisesta ja näyttämisestä Unityssä sekä suorituskyvyn optimoinnista osittamalla pistepilviä tietorakenteen avulla.

Opinnäytetyön perusteella pystyttiin toteamaan, että Unity soveltuu hyvin pistepilvidatan merkkaamiseen. Valmiin pelimoottorin hyödyntäminen ohjelman kehityksessä nopeuttaa kehitysprosessia sisäänrakennettujen ominaisuuksiensa ansiosta. Toisaalta osa toteutuksessa käytetyistä Unityn tarjoamista rajapinnoista on suoritusnopeudeltaan hitaita, mikä tekee sujuvan suorituskyvyn saavuttamisesta välillä haastavaa. Työtä on mahdollista jatkokehittää selvittämällä muita pisteille tehtäviä toimenpiteitä, kuten pisteiden siirtämistä tai poistamista. Lisäksi on mahdollista, että Unityn kehittyessä sen uudemmat versiot mahdollistavat työn aihealueeseen soveltuvia vaihtoehtoisia lähestymistapoja, joita voisi verrata työssä esitettyihin ratkaisuihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste