Pelieditorin tuominen osaksi opetusta : Planetoid Pioneers -aloitusoppaan laatiminen
Tikkamäki, Veera (2018)
Tikkamäki, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019339
Tiivistelmä
Videopeliteollisuus on ollut kasvava ala jo pitkään, eikä suunta ole lähivuosina muuttumassa. Suosio näkyy myös kouluissa: on olemassa useita tapoja, joilla pelien synnyttämää intoa on pyritty tuomaan luokkahuoneisiin. Yksi näistä on pelinteko, jonka ajankohtaisuuden puolesta puhuu pelialan suuruuden lisäksi nykyaikana vallitseva itsetekemisen kulttuuri. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona 5 More Minutes -opetuspeliyritykselle. Yrityksen tärkein tuote on TeacherGaming Desk -alusta, jonka kautta on saatavilla monia opetuskäyttöön soveltuvia pelejä. Yksi niistä on Planetoid Pioneers -peli-pelieditori. Sitä ei ole suunniteltu opetuskäyttöön ja koska kyseessä on monimutkainen ohjelma, on kynnys sen käyttöönottamiselle opetustilanteessa korkea. Työn tavoite oli tämän kynnyksen madaltaminen luomalla Planetoid Pioneersille kattava aloitusopas.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin ensin pelien opetuskäytön yleistä teoriaa, minkä jälkeen tarkennettiin pelintekoon opetuksen osana. Lopulta arvioitiin Planetoid Pioneersin vahvuuksia ja heikkouksia opetuskäytössä. Lähteinä käytettiin alan artikkeleita, kirjoja sekä Planetoid Pioneersia käsitteleviä verkkolähteitä. Käytännön osuuden tuloksena syntyi 48-sivuinen, yläasteikäisille oppilaille suunnattu PDF-opas, johon kerättiin materiaali verkossa olevien tutoriaalien avulla. Ohjeistus kirjoitettiin englanniksi toimeksiantaja-yrityksen kansainvälisen asiakaskunnan vuoksi.
Sekä pelaaminen että pelien tekeminen voivat olla tärkeässä asemassa tulevaisuuden opetuksessa. Itse tekemisen merkitys on suuri, joten Planetoid Pioneersin kaltainen editori voisi olla tärkeä osa 5 More Minutesin tarjontaa. Käytännön työn tuloksena syntynyttä ohjeistusta voitaisiin jatkokehittää testaamalla ja tekemällä muutoksia tämän perusteella. Laajan PDF-dokumentin rinnalle voitaisiin luoda editorin sisältöä suppeammin esittelevää materiaalia. Voitaisiin myös tehdä kokonaan uusi, nykyistä täydentävä ohjeistus. Teoriaosuutta voitaisiin laajentaa tutkimalla julkaisuja, jotka lähestyvät aihetta useammasta eri näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin ensin pelien opetuskäytön yleistä teoriaa, minkä jälkeen tarkennettiin pelintekoon opetuksen osana. Lopulta arvioitiin Planetoid Pioneersin vahvuuksia ja heikkouksia opetuskäytössä. Lähteinä käytettiin alan artikkeleita, kirjoja sekä Planetoid Pioneersia käsitteleviä verkkolähteitä. Käytännön osuuden tuloksena syntyi 48-sivuinen, yläasteikäisille oppilaille suunnattu PDF-opas, johon kerättiin materiaali verkossa olevien tutoriaalien avulla. Ohjeistus kirjoitettiin englanniksi toimeksiantaja-yrityksen kansainvälisen asiakaskunnan vuoksi.
Sekä pelaaminen että pelien tekeminen voivat olla tärkeässä asemassa tulevaisuuden opetuksessa. Itse tekemisen merkitys on suuri, joten Planetoid Pioneersin kaltainen editori voisi olla tärkeä osa 5 More Minutesin tarjontaa. Käytännön työn tuloksena syntynyttä ohjeistusta voitaisiin jatkokehittää testaamalla ja tekemällä muutoksia tämän perusteella. Laajan PDF-dokumentin rinnalle voitaisiin luoda editorin sisältöä suppeammin esittelevää materiaalia. Voitaisiin myös tehdä kokonaan uusi, nykyistä täydentävä ohjeistus. Teoriaosuutta voitaisiin laajentaa tutkimalla julkaisuja, jotka lähestyvät aihetta useammasta eri näkökulmasta.