Etäteknologian hyödyntäminen ikääntyneiden kotiin tuotetuissa palveluissa
Syyrakki, Laura (2018)
Syyrakki, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Helsingin kaupungin monipuolisten palvelukeskusten ja palvelutalojen nykymuotoinen etätoiminta sekä selvittää etätoiminnan tämänhetkiset haasteet ja kartoittaa etätoimintoihin liittyviä kehitysmahdollisuuksia. Työn tavoitteena oli kehittää etätoiminnan käytöstä nykytilan mukainen prosessikuvaus, jota hyödyntämällä voidaan kehittää etätoimintoja tulevaisuudessa. Opinnäytetyö liittyi Helsingin kaupungin sairaala, - kuntoutus- ja hoivapalveluiden lännen palvelualueen ”Etäkuntoutus lännen alueella”-kehittämistehtävään. Lännen palvelualue osallistui tällä kehittämistehtävällä laajempaan GeroMetro-verkoston ikäihmisten palveluja kehittävään hankkeeseen.
Aineistoa kerättiin kyselyillä, haastatteluilla sekä havainnoimalla etätoimintaa. Kyselyt lähetettiin kaikkiin 12 Helsingin monipuoliseen palvelukeskukseen tai palvelutaloon missä etätoimintaa tuotetaan. Kyselyihin sekä haastatteluihin vastasivat etätoiminnan parissa työskentelevät esimiehet. Vastaukset saatiin 10 yksiköstä. Tätä aineistoa täydennettiin kahdella teemahaastattelulla sekä havainnoimalla.
Tulosten perusteella etätoiminta on vakiintunutta toimintaa kaikissa yksiköissä. Yleisin etätoiminnan muoto on etäkuntoutus, mikä järjestetään 10 kerran sarjana ja on muodoltaan tuolijumppaa. Osalla yksiköitä toimintaan kuuluu asiakkaiden alku- ja lopputestaus mutta kaikilla yksiköillä tämä ei ole mahdollista tällä hetkellä. Tämän lisäksi tuotetaan muun muassa etätoimintaa, minkä tarkoitus on sosiaalinen tukeminen, muistikuntoutus sekä mielenterveyden tukeminen. Haasteena koetiin etäyhteyteen liittyvät ongelmat äänen tai kuvan välittymisessä. Käytössä olevan etäteknologian soveltuvuudessa ryhmämuotoiseen toimintaan koettiin olevan kehittämisen varaa. Toisaalta, suuri osa vastaajista koki etätoiminnassa olevan paljon kehitettävää toimintaa monipuolistamalla sekä määrää lisäämällä. Erityisesti sosiaalisen ryhmien lisääminen korostui vastauksissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella etäteknologian toimivuuteen on syytä jatkossakin kiinnittää huomiota. Etätoiminnassa kuitenkin nähdään esimiesten taholla selkeä mahdollisuus yhtenä muotona tukea ikääntyneen kotona asumista. Etätoiminnan jatkokehittämisen suhteen olisi tärkätä löytää ne asiakasryhmät ketkä etätoiminnoista hyötyvät eniten.
Aineistoa kerättiin kyselyillä, haastatteluilla sekä havainnoimalla etätoimintaa. Kyselyt lähetettiin kaikkiin 12 Helsingin monipuoliseen palvelukeskukseen tai palvelutaloon missä etätoimintaa tuotetaan. Kyselyihin sekä haastatteluihin vastasivat etätoiminnan parissa työskentelevät esimiehet. Vastaukset saatiin 10 yksiköstä. Tätä aineistoa täydennettiin kahdella teemahaastattelulla sekä havainnoimalla.
Tulosten perusteella etätoiminta on vakiintunutta toimintaa kaikissa yksiköissä. Yleisin etätoiminnan muoto on etäkuntoutus, mikä järjestetään 10 kerran sarjana ja on muodoltaan tuolijumppaa. Osalla yksiköitä toimintaan kuuluu asiakkaiden alku- ja lopputestaus mutta kaikilla yksiköillä tämä ei ole mahdollista tällä hetkellä. Tämän lisäksi tuotetaan muun muassa etätoimintaa, minkä tarkoitus on sosiaalinen tukeminen, muistikuntoutus sekä mielenterveyden tukeminen. Haasteena koetiin etäyhteyteen liittyvät ongelmat äänen tai kuvan välittymisessä. Käytössä olevan etäteknologian soveltuvuudessa ryhmämuotoiseen toimintaan koettiin olevan kehittämisen varaa. Toisaalta, suuri osa vastaajista koki etätoiminnassa olevan paljon kehitettävää toimintaa monipuolistamalla sekä määrää lisäämällä. Erityisesti sosiaalisen ryhmien lisääminen korostui vastauksissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella etäteknologian toimivuuteen on syytä jatkossakin kiinnittää huomiota. Etätoiminnassa kuitenkin nähdään esimiesten taholla selkeä mahdollisuus yhtenä muotona tukea ikääntyneen kotona asumista. Etätoiminnan jatkokehittämisen suhteen olisi tärkätä löytää ne asiakasryhmät ketkä etätoiminnoista hyötyvät eniten.